Academy of Swedish Lapland 2016

academy2016_webb_anmalan

Välkommen till Academy of Swedish Lapland! Det blir två dagar med värdefullt nätverkande, ny kunskap, intressanta föreläsningar och inspiration för aktörer och vänner  i besöksnäringen. Och självklart prisutdelning av besöksnäringens eget pris: The Award of Swedish Lapland.

Anmälan
Deltagaravgift: 995 kr exkl moms/person.
Länk till anmälan och här kan du se anmälningslistan. Deltagare i Academy of Swedish Lapland erbjuds specialpriser, info och rabattkoder hittar du nedan.

I deltagaravgiften ingår fika, lunch och middag. Antalet platser är begränsat och anmälan stänger 25/4. 

Logi
Specialpris på logi för deltagare på Academy of Swedish Lapland erbjuds på ICEHOTEL, Camp Ripan, SPiS City Hotell, Arctic Eden, Scandic Ferrum och Hotel Kebne.

På följande hotell gäller bokningskod: Swedish Lapland 2016

ICEHOTEL, www.icehotel.com eller 0980-668 99
Hotell Kebne, www.hotellkebne.com eller 0980-681 80
Arctic Eden, www.hotelarcticeden.se eller 0980-611 86
SPiS City Hotell, www.hotellcity.se eller 0980-170 00

För Camp Ripan gäller bokningskod 202573, bokning sker via info@ripan.com eller 0980-630 00

För Scanic Ferrum gäller bokningskod Swe020516_002, bokning sker via ferrum@scandichotels.com eller 0980-39 86 00 För Ferrum löper vår förhandsbokning av rum ut 14/4.

utskick_3_prog

Chad Blakley
Chad kom till Abisko för första gången för snart åtta år sen, sedan dess har det gått fort för super-entreprenören och fotografen. Han kommer att berätta om sin start på Aurora Sky Station, den exponentiella tillväxten Lights Over Lapland, och hur den tillväxten skapade behov av bättre transporter till Abisko och därmed födelsen av Visit Abisko.

Chad Blakley är grundare till Lights over Lapland, fotograf, guide och en av initiativtagarna till Visit Abisko.

Jenny Kaiser
Visit Sweden har pekat ut USA som en av Sveriges tillväxtmarknader där hela 34% av de globala resenärerna som besökt Sverige säger sig vilja komma tillbaka och 57% av de som ännu inte har, säger sig vilja. Jenny Kaiser, ny landschef för VisitSweden i USA, besöker oss med syftet att ge oss nya insikter om hur den typiska amerikanska gästen ser ut och vilka förutsättningar det finns för att kunna växla ut på potentialen. Vilka är drivkrafterna, vad känner man till om Sverige och varför attraheras man av Sverige som resmål. Vem reser man med och hur bokar man sin resa?

Jenny Kaiser är landschef för Visit Sweden i USA med ansvaret att utveckla den lokala verksamheten, öka kännedomen och attraktionskraften till Sverige med syftet att få fler amerikanare att besöka vårt vackra land året runt. Hon har arbetat med varumärkesstrategi och kommunikationsutveckling i mer än 20 år och kommer närmast från rollen som kundansvarig projektledare på reklambyrån Forsman & Bodenfors där hon arbetat med globala och nationella kunder. 

Jenny Engström
Jenny Engström berättar om den nu världsberömda kampanjen The Swedish Number och det fantastiska engagemang Stötta Kungsleden fått. Hur viktigt det är att hitta en budkapsvinkeln och att våga för att förtjäna uppmärksamhet.

Jenny Engström är kommunikationsansvarig för Svenska Turistföreningen, STF

Neil Roger
Neil Rogers kommer sätta ljus på hur arbete med hållbarhet fungerar både på destinationsnivå och hur man som turismföretagare implementerar det i sin verksamhet. Genom benchmark mot arbete som Neil gjort internationellt och nationellt erbjuds vi att ta del av bra exempel och lyckade satsningar som företag och destinationer gjort. Neil har bland annat arbetat med utvecklingen av den internationellt hyllade Destination Røros – som byggt upp sin turism runt det kultur- och naturarv som destinationen vilar på. Han är bekant med Swedish Lapland och för Kiruna Lappland fungerade han som rådgivare när destinationen utvecklade Sveriges första hållbarhetssystem för destinationer och turistföretag.

Neil är expert på hållbar utveckling av turism och har uppdragsgivare runt hela världen, från Belize till Norge. Han har haft ledande befattningar på prisbelönta internationella reseföretag, utvecklat destinationer och är en av domarna för Tourism for Tomorrow Award som delas ut av World Travel and Tourism Council (WTTC).

Åsa Wallström och Maria Ek Styvén
Forskningsprojektet DIGIVÄX del 2 är avslutad, resultatet av undersökningen som man genomfört bland turister i Norge, Tyskland, Storbritannien och USA presenteras. Åsa och Maria kommer även att presenterar resultat från projektet ”Morgondagens turist”, där unga personer i Sverige, Storbritannien och Indien har svarat på hur de använder digitala kanaler i samband med resor.

Morgondagens turist – Vad händer när e-generationen reser? När unga ska ut och resa förväntar de sig total digital närvaro, något som ställer nya krav på turistnäringen. Det handlar om att bemöta en generation som gör allt online och som lever enligt devisen ”om man inte syns på nätet så finns man inte”. Andras åsikter väger tungt när det gäller tjänster som resor, eftersom de är svåra att utvärdera innan köpet och ofta relativt dyra. På så sätt har övertalningsmakten över köpet förflyttats från resebyråer till andra resenärer.

Åsa Wallström är professor och projektledare och Maria Styvén Ek är bitr. proffesor vid LTU, bägge är verksamma vid institutionen för ekonomi, teknik och samhälle.

Jenny Jonevret
Under en fyra årsperiod satsar Visit Sweden extra resurser för att marknadsföra och skapa förutsättningar för hållbar natur- och ekoturism på landsbygden Bilden av Sverige som naturland är stark och naturturism är en global trend som ökar. Efterfrågan hos målgruppen är stor, samtidigt som konkurrens i takt med detta ökar. Jenny kommer att berätta om den kommande satsningen och vad den innebär för besöksnäringen. Vad betyder den ökade efterfrågan på hållbara resmål och upplevelser för oss i besöksnäringen? Hur kommer satsningen att genomföras och vilka möjligheter finns det? 

Jenny arbetar som projektledare på Visit Sweden för den historiska satsningen på natur- och ekoturism.

Doug Lansky
”The problem with travel” – förvänta dig skratt, allvar och handfasta tips. Doug Lansky förklara vad comfort capacity är och varför den är viktig att ha koll på. Han berör utmaningar som alla destinationer och turismföretag står inför, hur bildval skapar förväntningar och hur du som företagare bättre kan marknadsföra din produkt eller upplevelser.

Doug är författare, flitigt anlitad resejournalist och en internationellt välrenommerad talare. Hans tal är kända för att blanda humor och allvar, och har blivit populära för att de väcker tankar och erbjuder nya perspektiv på resande. Doug har talat för FNs World’s Tourism Organization och fyllt salonger runt om i världen. På hans uppdragslista finns bland annat: Visit Iceland, National Geographic, Cape Town Tourism, ITB, TEDx, Travel Alberta i Kanada och en uppsjö av amerikanska destinationer.

Visit Arctic Europe-panel
Europas tre nordligaste destinationer arbetar tillsammans i ett banbrytande och uppmärksammat marknadsprojekt – Visit Arctic Europe. I Kiruna finns samtliga destinationer på plats för att berätta om den gemensamma plattform man nu bygger upp, samt om de möjligheter och utmaningar man ser för regionens företag. Man kommer också att beskriva destinationernas ordinarie verksamhet och ge oss inblick i utpekade målgrupper och kärnvärden.

Rauno Posio är vd för Finnish Lapland Tourist Board och projektledare för Visit Arctic Europe.

Trond Øverås är vd för Northern Norway Tourist Board som företräder de tre nordligaste fylkena i Norge – Finnmark, Troms och Nordland .

Dan Björk är nationell projektledare för Visit Arctic Europe.

Moderator för panelen är Annika Fredriksson, Swedish Lapland Visitors Board.


 

The Award of Swedish Lapland
Allt om nomineringar till Award of Swedish Lapland här, sista dag för att nominera är 8 april

 

Kommentera