Johanna Ögren ny marknadsansvarig

Foto: Carl-Johan Utsi

Foto: Carl-Johan Utsi

Vi välkomnar Johanna Ögren till tjänsten som marknadsansvarig för Swedish Lapland Visitors Board. Hon kommer tillsammans regionens företag och lokala destinationsmedarbetare fortsätta driva och utveckla kontakten med marknaden för att stärka destinationen Swedish Laplands ställning på den nationella och internationella resemarknaden.

– Det här ska bli jätteroligt! Jag är så tacksam för det väl genomförda grundarbete Graeme Richardson har utfört vad gäller våra marknadsinsatser. Det gör det lättare för mig att ta vid och utveckla den strategiska kommunikationen som är min spetskompetens, säger Johanna.

– Att kommunicera Swedish Lapland på den internationella resemarknaden är ingen ensamresa. Tvärtom, det är en laginsats av stora mått och jag är så glad att jag har både regionala och lokala marknadsutvecklare och kommunikatörer med mig i arbetet. Swedish Lapland är dessutom ett resmål som kryllar av duktiga företagare och välkända varumärken som stöttar oss, fortsätter Johanna.

Johanna har stor erfarenhet från besöksnäringen. Innan tjänsten som Digitalt kommunikationsansvarig för Swedish Lapland Visitors Board kom hon från en likande tjänst på ICEHOTEL.

Under de senaste åren har hon bland annat arbetat med forma och sjösätta ett affärsutvecklingsverktyg ”ASSL Digital kommunikation” som stöttar företag i att navigera det digitala landskapet. Ett arbete som har både varit uppskattat och gett resultat. Intresset har från företagens sida varit stort, över 200 företag har tagit del av det.

– Johannas strategiska bakgrund tillsammans med kompetens inom besöksnäring, både mot återförsäljarled och inom marknadskommunikation är precis det regionen behöver. I arbetet framåt kommer digitaliseringen få ett ännu större fokus, där finns det ingen som är bättre lämpad än Johanna, säger Erika Mattsson vd på Swedish Lapland Visitors Board.

Tidningen Internetworld har utsett Johanna till en av Sveriges mest kreativa digitala personer. Hon är utbildad vid Berghs School of Communications inom både marknadskommunikation samt PR och kommunikation och i marknadsföring vid IHM Business School.

Johanna blir i och med tjänsten också delprojektledare inom strukturfondsprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland och kommer leda arbetet för det regionala nätverket för marknadsutvecklare och kommunikatörer.

– Johannas omfattande erfarenhet som managementkonsult med kommunikationsuppdrag för nationella och internationella företag och koncerner kommer bidra till att stärka besöksnäringsföretagens möjligheter till en hållbar affärsutveckling. Den digitala närvaron och förmåga att hänga med utvecklingen är helt avgörande för att stå sig i den hårda internationella konkurrensen, avslutar Erika.