Ökar sin försäljning online

bokun1

Nio företag får just nu en kickstart i hur de kan öka sin försäljning online. Under två heldagar får de hjälp att sätta upp sin egen digitala marknadsplats i det digitala distributionssystemet Bókun.

Resemarknaden ändras snabbt, gamla affärsmodeller skakas om och den globala resenären bokar i allt större utsträckning allt från boende, restaurangbesök, hyrbil till aktiviteter själv (gärna via mobilen) – utan hjälp av resebyrå eller reseagent. Sociala medier har också förändrat var affären sker. Bloggaren Au∂ur som driver bloggen I heart Reykjavîk hyr till exempel ut fler bilar än Avis själva på Island. För företag handlar det om att vara där trafiken finns, istället för att försöka locka besökare till sin egen sajt.

Genom att tillgängliggöra sina produkter i ett digitalt distributionssystem blir företagets produkter bokningsbara på egen och affärspartners webbar, Facebooksidor, bloggar, hotell, OTAs (Booking och Expedia) mm samtidigt som tiden för administrativt arbete minskar.

Under pilotutbildningen ”Öka din försäljning online” får deltagarna gå igenom funktioner och testa att sätta upp sina egna marknadsplatser via Bókun med praktisk hjälp och handledning av experter.

Brändö-gruppen som redan börjat använda Bókun delade med sig av sina erfarenheter och lärdomar. Onlinebokning ligger nu på Brändöns alla hemsidor och samtliga underleverantörer finns tillgängliga.

bokun3

Graeme Richardson från Travel Partner in Swedish Lapland delade med sig av de erfarenheter han tillsammans med Brändö-gruppen gjort när de implementerat Bókun för samtliga företag inom gruppen.

Många av deltagarna uttryckte att man ser möjligheter att sälja varandra, dessutom är det lätt att boka för kunden!

Swedish Lapland Visitors Board har tillsammans med regionens lokala destinationer och konsulter från Superhighway satt ihop en specialdesignad pilotutbildning som hjälper företag att ta steget ut på den digitala marknaden. Vid den här första piloten testas Bókun. Systemet kommer med hjälp av deltagande företag att utvärderas och utvärderingen kommer tillsammans med andra lokala initiativ att vägleda kommande satsningar på digital försäljning.

bokun2

Peter Larsson från Superhighway visar onestop-shop

Företagen som nu ökar sin digitala försäljning är: Hotell Akerlund, Lappeasuando, Gränsresor, Haparanda Stadshotell, Explore Luleå, Gammelstad Visitors center, Luleå Guided tours, Brändögruppen och Äventyrsbutiken Hägglunds.

Piloten ”Öka din försäljning online” sker som en aktivitet inom det regiongemensamma strukturfondsprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland.