Lediga jobb: Pressansvarig, affärsutvecklingsstrateg, koordinator för tematisk marknadsföring

Press_affär_koordinator_dec2017Regionens besöksnäring står inför fantastiska utvecklingsmöjligheter. Destinationen Swedish Lapland, har med sin subarktiska natur och kultur, en världsunik position, att synliggöra och nyttja för utveckling av befintliga och nya företag och nya jobb. Denna resa gör vi tillsammans med exportsatsande SMF (små och medelstora företag), lokala destinationsorganisationer, kommuner och regionala finansiärer där den regionala organisationen Swedish Lapland Visitors Board (SLVB) står för processledning, koordinering och samordning för olika regionala utvecklingsprojekt.

Delar av vår verksamhet är finansierad via Region Norrbotten samt Region Västerbotten och delar via projektmedel såsom EUs strukturfonder och Interreg.

Nu söker vi tre tjänster: pressansvarig, affärsutvecklingsstrateg, ansvarig koordinator för tematisk marknadsföring. Urval sker löpande så skicka gärna in din ansökan så fort som möjligt, senast den 15:e december.


Pressansvarig

Vi söker en senior pressansvarig för vår externa kommunikation med fokus på internationell marknad. I den rollen ansvarar du för alla våra relationer med media, proaktivt och reaktivt, från strategi och prioritering till praktiskt genomförande samt analys och uppföljning.

Du kommer att:

  • Ansvara för den övergripande medieplanen
  • Utveckla strategier och budskap för ett långsiktigt arbete mot media
  • Ta fram ett sätt att mäta ROI på våra PR-insatser
  • Ge rådgivning och stöd till projektledare och andra chefer
  • Agera beställare gentemot PR-byråer
  • Initiera, driva och följa upp PR-kampanjer på våra prioriterade internationella marknader
  • Agera presskontakt mot svenska och internationella media
  • Formulera pressreleaser riktade mot svenska och internationella media
  • Löpande ta fram rapporter kring våra medieaktiviteter

För att lyckas i rollen tror vi att du behöver ha lång erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete, gärna fokus på medierelationer och externkommunikation inom resor och livsstil. Du har erfarenhet av strategisk planering av PR-insaster och kanaler kopplat till en operativ handlingsplan, genomförande och drift. Flytande engelska och svenska är ett krav, tyska och franska är meriterande, liksom erfarenhet av utomnordiskt PR-arbete.

Vi ser att du har god kunskap om hur det internationella medielandskapet fungerar.

Det är meriterande om du har kunskap om, och erfarenhet av att arbeta mot målgruppen ”Den Globala resenären” och ”Det globala företaget” samt destinationens utbud av internationellt gångbara upplevelser och produkter och dessutom kunskapen att kunna matcha dessa.

Du kommer att ha budgetansvar inom ditt uppdrag

Du arbetar i vårt marknadsteam. Tillsammans planerar ni och genomför gemensamma PR- och marknadsföringsaktiviteter i samråd med våra 12 destinationer runt om i regionen samt med andra partners till destinationen.

Omfattning: Tjänsten är en tillsvidareanställning om 75 %

Ansökan: CV och personligt brev skickar du till marknadschef Johanna Ögren, johanna.ogren@swedishlapland.com senast 15 december 2017. Urval sker löpande så skicka gärna in din ansökan så fort som möjligt.


Affärsutvecklingsstrateg

Vi söker en affärsutvecklingsstrateg som ska ansvara för de kompetensutvecklingsprogram inom konceptet Arctic Spirit in Swedish Lapland (ASSL) som SLVB genomför som stöd till kompetensutveckling för destinationens SMF inom besöksnäringen. I rollen ansvarar du för allt från framtagande av ASSL-koncept till koordinering av genomförandet. Du ansvarar också för att driva det regionala nätverket för affärsutveckling, där alla lokala destinationer deltar, och tillsammans med dem initiera, föreslår, ta fram, genomföra och följa upp ASSL-program.

Du kommer att:

  • Leda regionala nätverket för affärsutveckling
  • Tillsammans med regionala nätverket för affärsutveckling ta fram förslag på nya eller befintliga ASSL-program med utgångspunkt i företagens behov
  • Skapa nya samt vidareutveckla ASSL-program gällande innehåll i kursplaner
  • Ta fram coachande verktyg som kan användas av affärsutvecklare på lokala destinationer samt lära ut dessa
  • Upphandla och kvalitetssäkra leverantörer inom ASSL-programmen
  • Hitta formen för att digitalisering av ASSL-kurser där så är lämpligt
  • Ansvara för att koordinera genomförandet av ASSL-kurser
  • Ansvara för att följa upp och utvärdera enskilda kurser samt helt program.
  • Löpande rapporter kring resultat av ASSL-programmen

För att lyckas i rollen tror vi att du har en bakgrund inom pedagogik med erfarenhet av att skapa kursplaner och att lära ut/coacha. Att du har erfarenhet av att arbeta med och strategiskt förstå företags behov av affärsutvecklingsinsatser och matcha dem med coachande insatser. Vi ser att du är van att arbeta som projektledare och kunna hantera flera insatser samtidigt. Då digitaliseringen är en övergripande strategi inom framtida arbete ser vi gärna att du också har en digital kompetens och bakgrund. Det är meriterande om du har kunskap om, och erfarenhet av att arbeta mot målgruppen ”Den Globala resenären” och ”Det globala företaget” samt har erfarenhet av att arbeta med lokala destinationer.

Du kommer att budgetansvar inom ditt uppdrag.

Du kommer ansvara för det strategiska insatsområdet Affärsutveckling och kommer ingå i SLVBs ledningsgrupp.

Omfattning: Tjänsten är en tillsvidareanställning om 100 %.

Ansökan: CV och personligt brev skickar du till VD Erika Mattsson, erika.mattsson@swedishlapland.com senast 15 december 2017. Urval sker löpande så skicka gärna in din ansökan så fort som möjligt.


Ansvarig koordinator för tematisk marknadsföring

Vi söker en ansvarig koordinator för vår tematiska marknadsföring, med fokus på internationell marknad. I den rollen ansvarar du för att utveckla destinationens och SMF:s närvaro och aktivitet vad gäller den digitala dialogen med den globala resenären och det globala företaget inför, under och efter resan. Du leder arbetet från strategi och prioritering till praktiskt genomförande samt analys och uppföljning.

Du kommer att:

  • Ta fram och ansvara för tematiska kommunikationskoncept och taktiska planer för hur vi tar ut dem på respektive marknad
  • Initiera, driva och följa upp kännedomskampanjer på våra prioriterade internationella marknader
  • Bedriva kampanjer tillsammans med utvalda återförsäljare
  • Ta fram ett sätt att mäta ROI på våra kampanjer
  • Agera beställare gentemot reklambyråer och andra externa konsulter
  • Producera innehåll (text och video) anpassat för våra olika kanaler
  • Skapa marknadsmaterial och produktmanualer

Du har erfarenhet av att strategiskt planera och genomföra digitala kampanjer mot internationella målgrupper. Dina färdigheter i skriftlig och muntlig kommunikationsvenska och engelska är utmärkta, och att du har god känsla för att omvandla produktnyheter till rubriker. Du förstår hur alla typer av media och dess aktörer fungerar samt hur traditionella, digitala och sociala kanaler samverkar. Du har kunskap om de olika faserna i resecykeln och erfarenhet av att utveckla destinationens och SMF:s närvaro och aktivitet vad gäller den digitala dialogen med den globala resenären, inför, under och efter resan. Det är meriterande om du har kunskap om, och erfarenhet av att arbeta mot målgruppen ”Den Globala resenären” och ”Det globala företaget” samt destinationens utbud av internationellt gångbara upplevelser och produkter och dessutom kunskapen att kunna matcha dessa.

Du kommer att ha budgetansvar inom ditt uppdrag

Du arbetar i vårt marknadsteam. Tillsammans planerar ni och genomför gemensamma marknadsföringsaktiviteter i samråd med våra 12 destinationer runt om i regionen samt med andra partners till destinationen.

Omfattning: Tjänsten är en tillsvidareanställning om 100 %.

Ansökan: CV och personligt brev skickar du till marknadschef Johanna Ögren johanna.ogren@swedishlapland.com senast 15 december 2017. Urval sker löpande så skicka gärna in din ansökan så fort som möjligt.


Placeringsort för samtliga tjänster: Inom destinationen Swedish Lapland (Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Arjeplog, Arvidsjaur, Pajala, Övertorneå, Överkalix, Kalix, Haparanda, Luleå, Boden, Piteå, Älvsbyn, Skellefteå och Sorsele).