Award of Swedish Lapland

ny_toppbild

Swedish Lapland Visitors Board har uppdraget att locka fler besökare till Swedish Lapland, Sveriges nordligaste destination och verka för en växande besöksnäring i regionen. Vi stärker attraktiviteten genom att marknadsföra regionens platser och upplevelser som matchar den globala resenärens och det globala företagets efterfrågan.

Vi vill genom dessa priser synliggöra och premiera insatser som inspirerar och levererar i strävan att stärka destinationen Swedish Laplands attraktivitet och konkurrenskraft.

Kategori: Innovation
En innovativ idé som bidrar till besöksnäringens utveckling, har nått kommersiellt genomslag och sätter Swedish Lapland på den internationella kartan.

Kategori: Brobyggare
Byggare av en värdefull och hållbar bro där kulturer, människor och affärer flödar mellan Swedish Lapland och världen.

Kategori: Möjliggörare
Modig och ihärdigt initiativ som bakom kulisserna skapat möjligheter att genomföra arrangemang, utveckla eller etablera nya anläggningar eller upplevelser som får varumärket Swedish Lapland att färdas ut i världen.

Spirit of Swedish Lapland Nytt för i år 
Inspiratör eller initiativ som genom sitt genuina värdskap lyfter destinationen Swedish Lapland och gör så att besökaren känner sig hemma i vår arktiska vardag.


 

Award of Swedish Lapland 4 december 2017 på Academy of Swedish Lapland i Kiruna.

Pristagarna tillsammans med Erika Mattson, VD och Jalle Svanberg, styrelseordförande

Pristagarna tillsammans med Erika Mattson, VD och Jalle Svanberg, styrelseordförande

Till årets möjliggörare utses Skellefteå Airport. Juryns motivering lyder: ”Med mod, kreativitet och action har Skellefteå Airport tagit position som ett nav för inresande i nordligaste Sverige. Genom offensiva satsningar har man lyckats locka flera internationella direktflyg till destinationen. Ett partnerskap som möjliggör inresande till Swedish Lapland.”

Till årets Innovation utses ICEHOTEL 365. Med juryns motivering, som lyder: ”I snart tre decennier har ICEHOTEL återanvänt Torneälvens is i ett hållbart kretslopp. Numera står ICEHOTEL365 kvar året om, så att den internationelle gästen kan njuta av snö och is under såväl norrsken som midnattssol. Samtidigt har ICEHOTEL, innovativt ur ett klimatperspektiv, skapat en hållbart attraktiv produkt i Jukkasjärvi och Swedish Lapland.”

Till årets brobyggare utses FlyCar Tyskland, och juryns motivering lyder: Med direktflyg till Arvidsjaur – från fyra tyska destinationer sedan snart 20 år och sedan två år även från Birmingham i UK – har FlyCar skapat en möjlighet för att utveckla vinterturismen i vår region. Helt enkelt en stadig bro från Europa till destinationen Swedish Lapland.

Till vinnare av priset för Spirit of Swedish Lapland utses Piteå Summer Games. Motivering: Piteå Summer Games är ett varumärke fulladdat med både värdskap och vänskap. Ändå sedan starten 1990 har Piteborna, år efter år, konsekvent och kompromisslöst, levererat en organisatoriskt fulländad fest. Och med inte mindre än 800 lag från 25 nationer är fotbollsturneringen en av de största i världen och på alla sätt en makalös fest för världens fotbollsälskare i Piteå, i världen och i Swedish Lapland.


Award of Swedish Lapland 2 maj 2016 på Academy of Swedish Lapland i Kiruna.

Namnlöst-1

Årets Möjliggörare är  Sparbanken Nord – Framtidsbanken där juryns motivering löd: ”Modiga och tidiga satsningar på regionala utvecklingsprojekt inom besöksnäringen har under många år skapat möjligheter för besöksnäringsentreprenörer att förvandla drömmarna till verklighet.”

Till årets Innovation utsågs Nordenskiöldsloppet vars rykte snabbt nått ut i världen. Juryns motivering:”Nordenskiöldsloppet har återupplivat och förnyat en historisk händelse med internationell arktisk koppling, knutet till den samiska skidkulturen inom renskötseln. Unika naturförhållanden och en extrem utmaning – över 20 mil på skidor – har lockat såväl elit som motionärer från världens alla hörn att utmana sin förmåga och följa de historiska spåren på arktisk mark.”

Årets Brobyggare är Chad och Linnea Blakley motiveringen löd: ”Multientreprenöriella motorer som öppnat nya tillväxtmöjligheter för näringen genom att sammanföra mikrodestinationen Abiskos aktörer och den internationella gästen genom vitala gemensamma funktioner som produktutveckling, paketering, bokning, transfer och försäljning.”


 

Award of Swedish Lapland 26 maj 2015 på Academy of Swedish Lapland i Gällivare.

IMG_2640

Årets Möjliggörare nomineras med utgångspunkten: ”Modig och ihärdigt initiativ som bakom kulisserna skapat möjligheter att genomföra arrangemang, utveckla eller etablera nya anläggningar eller upplevelser som får varumärket Swedish Lapland att färdas ut i världen”. Årets vinnare blev alltså Peter Aasa, Gällivare där juryns motivering löd: “En sann entreprenör som investerar strategiskt och stort i såväl företagets, platsens och regionens konkurrenskraft, och i en gestaltning som stolt synliggör platsens unika historia med stil och kvalitet som svarar mot den globala resenärens behov och efterfrågan.”

Till årets Innovation utsågs STF Aurora Sky Station i Abisko som blivit ett av världens starkaste resmål för de som söker upplevelser kring norrskenet. Juryns motivering: “STF Aurora Sky Station har paketerat Abiskos världsunika förutsättningar att erbjuda den globala resenären en oförglömlig norrskensupplevelse – en av den arktiska regionens största reseanledningar – som även fått Lonely Planet att utse Aurora Sky Station till nr 1 av världens bästa platser att uppleva ljusfenomen 2015.”

Årets Brobyggare motiveras sedan utifrån: ”Byggare av en hållbar och värdefull bro, där kulturer, människor och affärer flödar mellan Swedish Lapland och Världen”. Pristagare blev Tim och Birgitta Linhart, IceMusic, där motiveringen löd: ”Konstnärer som skapar arktisk konst, där det frusna vattnet blir till ljuv musik som förenar, fascinerar och fångar själar över hela världen. Där språket för länge sen mist sin betydelse och destinationen Swedish Laplands unika kultur talar direkt till den globala resenärens hjärta.


Pristagare 2013 Award of Swedish Lapland 

prisutdelning_webb

Vid Academy of Swedish Lapland 12-13 november 2013 delades Award of Swedish Lapland ut för andra gången.

Årets Innovation:
Aurora Safari Camp
Motivering: ”Världstrenden “Glamping” – glamorous camping, i en unik arktisk
tolkning som attraherar globalt. Aurora Safari Camp förenar på ett nytt och innovativ sätt, den globala resenärens höga krav på boendestandard och ett nära möte med Swedish Laplands natur och möjlighet till avskildhet.”

Årets Brobyggare:
Dan Björk
Motivering: ”Pionjären som ständigt befinner sig i framkant, inspirerar
näringen och banar väg för hela destinationen Swedens Lapland genom att outtröttligen innovera internationellt gångbara spetsupplevelser för den globala resenären.”

Årets Möjliggörare:
Norrskenet AB
Motivering: ”Affärsutvecklingsbolaget Norrskenet har visat vägen med sina tidiga, modiga och framsynta investeringar i besöksnäringens pionjärer med internationella spetsupplevelser”


 

Här kan du läsa om pristagarna från 2012

Kommentera