Välkommen Johanna, ny Digital Communication Manager

Jojo_swelapJohanna Ögren, tidigare Pressofficer/Digital Communication Manager på ICEHOTEL, är ny Digital Communication Manager på Swedish Lapland Visitors Board och kommer arbeta i strukturfondsprojektet Destination Capacity Buildning in Swedish Lapland.

Johanna ska leda lärandeprocesser och utvecklingsinsatser för att öka den digitala tillgängligheten hos regionens företag inom besöksnäringen. Det omfattar både en företagsindividuell utveckling av en strategisk plan för digitala affärs- och kommunikationsstrategier och operativ handling för att skapa resultat.
Tillsammans med kommunikationsteamet kommer Johanna även vara delansvarig för destinationsvarumärket Swedish Laplands externa digitala kommunikation och marknadsutveckling som utgår från en Content Management-process kopplat till den potentiella besökaren – målgruppen Den Globala Resenärens drivkrafter och behov.

– Johannas omfattande erfarenhet som managementkonsult i kommunikationsuppdrag för nationella och internationella företag och koncerner kommer bidra till att stärka besöksnäringsföretagens möjligheter till en hållbar affärsutveckling, där den digitala närvaron och agerandet är helt avgörande för att stå sig i den hårda internationella konkurrensen, menar Annika Fredriksson, vd på Swedish Lapland Visitors Board.

– Det finns så oerhört många guldkorn att upptäcka inom besöksnäringen i Swedish Lapland, det ser jag inte minst sedan jag flyttade tillbaka hit efter 17 år i Stockholm. Fantastiska platser och människor. Jag drivs av att få dela med mig av mina kunskaper och förhoppningsvis få dessa företag och platser att utvecklas ytterligare ett steg digitalt. Och så är det härligt att kunna få bo och verka med Vittangi som utgångspunkt!, äger Johanna Ögren.

Tidningen Internetworld har utsett Johanna till en av Sveriges mest kreativa digitala personer och hon har även skrivit flera böcker. Hon är utbildad vid Berghs School of Communications inom både marknadskommunikation samt PR och kommunikation och i marknadsföring vid IHM Business School. Sedan 2008 driver hon ett eget företag med tyngdpunkt på just digital kommunikation.

Johanna kommer verka 75% i projektet och resterande tid arbeta bland annat med styrelseuppdrag och sitt författarskap.

– Projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland är inriktat mot att skapa fler och växande företag på internationell marknad. Under Johannas tid på ICEHOTEL har hon fått möjligheten att utveckla en fördjupad insikt om resemarknaden och det internationellt inriktade företagets utmaningar och möjligheter. Min förhoppning är att flera företag i regionen involverar sig i projektets aktiviteter inom detta område och tar del av Johannas insikter och råd, säger Annika.

– Omvärlden och resenärernas beteende förändras fort i takt med den tekniska utvecklingen och jag vill ge företagen verktyg att skapa dynamiska och utvecklingsbara kommunikationsstrategier med fokus på hur man som destinationsföretag bör agera i det nya medielandskapet, säger Johanna.

Johanna tillträder 1 september.
Kontaktuppgifter:
johanna.ogren@swedishlapland.com
070-373 18 89