Intervju med Christina Skoog: Att bygga ett landmärke

skoog-webb

Besöksnäringen och destinationen Swedish Lapland är inget utan dess modiga och strategiska entreprenörer. Vår arktiska vardag, platsens unika kultur och natur görs tillgänglig genom entreprenörer som lägger ner pengar, själ och hjärta i att producera reseanledningar som kan konkurrera på den internationella resemarknaden. Vi kommer få veta mer om dessa entreprenörer och deras drivkraft i en serie med intervjuer, först ut är Christina Skoog.

Vi har fått oss en pratstund med Christina Skoog (vd för Skoogs Fastigheter) som tillsammans med sin bror Roland Skoog står bakom byggprojektet Träkronan och storsatsningen inom besöksnäringen – det femton våningar höga Kust Hotell & Spa som just nu håller på att byggas i centrala Piteå.

Vi tar det från början, Christina säger att hon ska ge oss den korta versionen. Hon drar djupt efter andan och inleder:

– Vi ägde två av tre fastigheter i kvarteret [det som nu är kvarter Träkronan], och hade länge velat få köpa den tredje. När den kom ut som en del i större bestånd fick vi vår chans. Att vi redan ägde intilliggande fastigheter möjliggjorde att vi kunde göra något av hela kvarteret.

Man såg tidigt till att träffa byggnadskontoret och kommunen. Den givna frågan var; om vi vill bygga högt, var ska vi då bygga? Kommunen pekade ut den plats där hotellet nu byggs.

Efter att man hade fått platsen klar för sig gick de hem och klurade. Ett tag senare kom de tillbaka till kommunen med en genomarbetad presentation av sin vision för kvarteret.

– Det var ett högst medvetet val att involvera kommunen tidigt i processen, och vi har haft en bra dialog. Vi har ju alltid dragit åt samma håll, båda vill det som är bra för Piteå. Vi värnar om Piteå som stad, både för dess invånare och för besökare i regionen.

Att bygga ett landmärke var något som fanns med tidigt i tankarna.

Att investera 400 miljoner är inte något man gör utan sömnlösa nätter. Christina säger att man så klart såg ett hål på marknaden som man såg chansen att fylla, men inte bara det.

– Det kändes som att Piteå hade på något vis hamnat på efterkälken de senaste åren. Vi ville att vår investering skulle bli ett landmärke som piteborna kunde vara stolta över och inte minst delaktiga i. Och så ville vi ju bygga bostäder, det stämde bra överens med kommunens tillväxtmål. Dessutom fanns det ett ökat intresse för kommersiella ytor. Ja, så blev det Träkronan och Kust Hotell & Spa säger hon med ett leende och drar ner lite ny luft i lungorna.

spa-utsikt

Investeringen involverar hela bygden.

Under hela processen har det varit viktigt att bjuda in piteborna i projektet. Man bjudit in på möten, skapat en Facebook-sida att föra dialog på och en hemsida som kunnat hålla ihop kommunikationen. Folk vill veta vad som händer intygar Christina. Varje vecka skickar de ut ett nyhetsbrev till de som bor nära bygget (länk). Skoogs har också frågat vilka affärer piteborna önskar sig, vilken typ av restaurang man saknar och bett om synpunkter på hur man vill att närmiljön ska vara.

– Det här är ju inte bara Skoogs projekt utan allas projekt, säger hon.

Christina upplever att piteborna har tagit satsningen till sitt hjärta. Det är inte helt ovanligt med glada tillrop eller nyfikna frågor och det känns redan nu som att hotellet har blivit en vitamininjektion i staden.

När man sätter igång med något sådant här så måste man självklart också få ihop det ekonomiskt, men under resans gång har själva vinsten, förflyttat sitt fokus. Drivet i projektet är inte längre nödvändigtvis den goda affären, utan själva processen, förhoppningarna och att kunna lyfta Piteå beskriver Christina. Att få vara delaktig i något som kommer att påverka Piteå under lång tid framöver.

-Vi håller på med något som är få förunnat, att sätta ett avtryck och bygga något som kommer att vara med inte bara oss, utan också våra barnbarn.

Låter älvdalen sätta prägel på hotellet

I samband med lanseringen av hotellkonceptet sa  hotellchefen Carina Wiklund att man ville att bygden ska bli en del av hotellet och hotellet en del av bygden.

Redan nu märker man tydligt av att hotellet är en del av staden, inte bara rent fysiskt och man har definitivt planer för hur bygden ska bli en del av hotellet. Att hotellkonceptet skulle bygga på Piteälven har funnits med länge, man ville gräva där man står och verkligen lyfta fram platsens unika kultur och natur. Piteälven kommer att följas från dess källa i fjällen tills den möter havet och kusten i skärgården. Tolkningen av älvdalen kommer gäster att möta på en rad sätt: genom berättelser och aktiviteter, i produkter och erbjudanden såväl som i den fysiska gestaltningen i inredning, med materialval och färger och som smaker i restaurang och bar.

kust-hotell

Christina Skoog och Carina Wiklund fångade i samband med att hotellets namn och koncept avslöjades.

Det återstår fortfarande en hel del arbete innan Kust Hotell & Spa kan ta emot sina första gäster, sommaren 2016 är premiären planerad till. När hotellet är i drift kommer man att ha mellan 70 och 80 anställda.

Bygget av hotellet går framåt, i oktober var tio av femton våningar på plats.

Bygget av hotellet går framåt, i oktober var tio av femton våningar på plats.

Christina kommer att vara VD och hotellchef är Carina Wiklund. Carina är ett bekantansikte både i Piteå och inom besöksnäringen. Hon kommer närmast från PHG-koncernen, där hon bland annat varit hotellchef för Pite Havsbad. Christina beskriver sin rekrytering av hotellchef som ”ett kanonval, det kan ju inte bli bättre”. Även Christina har erfarenhet från besöksnäringen och hotellbranschen (bland annat genom att Skoogs redan driver Skoogs City Hotell) och hon älskar kontakten med besökaren.

– När man har kommit in i den här branschen, då är det är inte bara ett jobb, utan det är ett sätt att leva. Det är fascinerande, man vet aldrig hur en dag ska bli. Det beror ju på gästen, och det kommer ju ständigt nya.

Christina tog tidigt kontakt med andra aktörer inom regionen för att bland annat kartlägga efterfrågan och trender inom besöksnäringen. Hon ville säkerställa att hotellet skulle motsvara den internationella gästens efterfrågan och behov, likväl som tillföra något nytt till piteborna – ett breda utbud.

Modig entreprenör med lokal förankring

Christina ser det som en förutsättning för investeringen att Skoogs har lokal förankring. Det lokala engagemanget gör att man räknar kronor och ören på ett annat sätt, menar hon. Eftersom investeringen lyfter hela staden påverkar den också marknaden där Skoogs verkar, och man kommer kunna se synergier även på andra områden i verksamheten.

– Ju fler som vill till Piteå, ju bättre blir det för piteborna, ju fler blir det som vill bo här och ju bättre blir det för oss också. Allt hänger ihop.

Okej, så sommaren 2017 när hotellet firar ett år, vad gör du då?

-Ja jösses. Vad gör jag då. Jag känner ju att ännu har jag inte tänkt min bästa idé, så jag har säkert något nytt projekt på gång, trots att jag och min bror har lovat varandra att vi inte ska göra något stort nu på ett tag. Vi är dåliga på att ha trist och vill ju gärna att det ska hända saker. Eller som man också kan säga, vi gillar att förverkliga idéer mer än vad vi gillar att förvalta avslutar Christina.


Christinas sju råd till andra som funderar på att göra investeringar inom besöksnäringen:

  1. Ofta är det så här: man måste våga för att vinna!
  2. Gör investeringen nu! Det ska kännas bra i magen, men du måste samtidigt vara lite före din tid för att vara redo när uppgången kommer.
  3. Det är inte alltid i kronor och ören du ska räkna vinningen.
  4. Var beredd på att det är mycket jobb.
  5. Försök att vara delaktig i processen så att du kan styra projektet. Under projektets gång kommer en massa ny input, agera på den, var öppen, våga ta nya beslut och våga följ sidospår. När du startar projektet har du inte alla svar, bitarna faller på plats under tiden, därför är det viktigt att vara delaktig.
  6. En investering får ofta effekter på andra delar i företaget också, glöm inte det. Se fördelarna i att verksamheten får en översyn, och det är oftast väldigt nyttigt!
  7. Ett tips jag vill skicka vidare; Gräv där du står! Det unika som besökaren söker finns här, här där vi är. :) Lycka Till!

Christina Skoog är vd för Skoogs Fastigheter. Familjeföretaget Skoogs bildades 1962/63 av Tage Skoog. Koncernen som fortfarande ägs av grundarfamiljen heter idag Skoogs Handels AB och förfogar över fem varumärken med huvudinriktning bränslen/energi, fastigheter och hotell. Inom fastigheter finns även ett stort engagemang för handel och shopping i och med köpcentrum Småstaden. Koncernen har ca 80 anställda och omsätter ungefär 1,5 miljarder per år.