Intervju med Katrin Bagge: Vi vill att du ska minnas ett besök på hotel Akerlund

katrin-720x530

Besöksnäringen och destinationen Swedish Lapland är inget utan dess modiga och strategiska entreprenörer. Vår arktiska vardag, platsens unika kultur och natur görs tillgänglig genom entreprenörer som lägger ner pengar, själ och hjärta i att producera reseanledningar som kan konkurrera på den internationella resemarknaden. Vi kommer få veta mer om dessa entreprenörer och deras drivkraft i en serie med intervjuer, först ut var Christina Skoog, nu har turen kommit till Katrin Bagge och Hotel Akerlund.

Vad hade du sagt om den där kvinnan som du träffat i jobbsammanhang och ibland tänk att du ville jobba mer med ringde upp och frågade om du ville köpa ett gammalt hotell tillsammans med henne? För Katrin Bagge kom svaret blixtsnabbt – Ja, vi kör!

Hotellet i fråga var Hotell Gästis, en legendarisk inrättning i Jokkmokk. I köpet ingick också den minst lika legendariska Bio Norden. Personen som hade ringt upp Katrin var Annelie Päiviö. Deras vägar hade korsats i jobbsammanhang, bägge var till exempel med vid bolagsbildandet av Destination Jokkmokk AB.

bio_norden_c-jutsi

Efter att Annelie hade fått med Katrin på skeppet gick det snabbt. Kenneth Åkerlund som är tredje generationen Åkerlund på Hotell Gästis hade varit inne på att sälja verksamheten ett tag. Det var inte långt ifrån att hotellet skulle se en framtid som asylboende när Annelie och Katrin la sitt bud.

”När det här blev offentligt fick vi en otrolig respons! Människor som vi aldrig haft kontakt med stannade oss på stan för att önska lycka till och säga hur roligt man tyckte det var att vi satsade”

Den första juli 2015 tog de över verksamheten, och sedan dessa har man drivit hotellet och samtidigt planerat för framtiden.

Den här intervjun är gjord i omgångar, främst med Katrin men vi har också haft chans att prata med Katrin och Annelie tillsammans. Det är slående hur samspelt duon är, och känslan är att det är två nära vänner man pratar med. Det är nära till skratt och atmosfären är hjärtlig. Känslan av en lång vänskap till trots så är deras relation framförallt professionell.

”Vi är inte två polare som jagar en dröm, utan vi har haft en yrkesmässig relation, det hänger liksom i. Vi är konkreta och tittar på verksamheten. Sen har vi ju så klart väldigt roligt ihop”

akerlund4

Den lokala förankringen har varit viktig

Katrin har hunnit med att driva frisörsalong i Jokkmokk och jobba inom olika projekt för att utveckla närings- och föreningslivet. Även Annelie har drivit egna bolag och parallellt jobbat inom olika näringslivsprojekt. Bägge sitter med i olika styrelser och arbetade med bolagsbildandet av Destination Jokkmokk AB.

”Att vi är från Jokkmokk har varit avgörande. Vi har varit engagerade i mycket och utifrån det känner vi folk, och folk oss. Vi månar om Jokkmokk, det är ju vår plats på jorden.”

De har ett upparbetat kontaktnät och att folk redan känner dem och vet vad de går för gjorde att de hade ett rejält förtroende kapital att starta med. Det gjorde bland annat att de fick finansieringen för köpet på plats rekordsnabbt.

Nya roller

Jobbet har man delat upp, Katrin är VD och operativt ansvarig. Henne hittar man ibland i diskrummet, ibland styrkande en gardin och andra gånger med nosen nedsjunken i personalscheman. Annelie har rollen som ägare och back office, hon backar upp Katrin vid all typ av planering och administration.

”Vi kommer inte från hotell och restaurang, så det har varit en utmaning att lära sig branschen. Även om det är småskaligt så måste vi ändå kunna allt. Det strategiska arbetet får vi hjälpas åt med. Vi löser allt från beställningar av varor till efterföljande av livsmedelslagen tillsammans.”

En utstakad väg

Verksamheten som tjejerna tog över är inte samma som de drömmer om att driva. För att passa den valda målgruppen Den globala resenären ska lokalerna renoveras, verksamheten förändras och hotellets grafiska profil uppdateras. Målgruppen efterfrågar förutom god service, unika upplevelser, hållbart brukande av naturen, chansen att lära sig något nytt och att få ta del av en kultur. Man kommer att jobba med att lyfta fram platsens starka koppling till den samiska kulturen, den sub-arktiska naturen och unika upplevelser i allt från inredningen till maten man serverar i restaurangen. Det finns en naturlig koppling till den samiska kulturen och Laponia, kommer man som gäst att få ta del av i både litet och stort.

”Det kommer att kännas som vår resa och vår prägel. Vi profilerar oss som något helt annat. Inredningen kommer att berätta om platsen”

katrin-o-ritningar

Renoveringen av hotellet och restaurangen sätter i gång samtidigt som den sista besökaren lämnar Jokkmokks marknad. Till sin hjälp med designen har Katrin och Annelie anlitat Nordmark & Nordmark. Även om hotellet får en genomtänkt design blir det inget designhotell, man behåller måttliga priser och hjärtlig service. De beskriver att man tänker igenom allt de gör utifrån vem målgruppen är.

”Vi ska köra längs en utstakad väg, men det gäller att välja en väg som inte är för smal samtidigt. Genom att vara bred och samtidigt välja bort ryms att alla är välkomna här, men Hotell Akerlund är inte i första hand ”ett röjarställe för 18-åringar.”

Vid renoveringen kommer man att involvera företag i Jokkmokk i möjligaste mån. Det ska vara en tydlig lokal prägel, både i utseende och utförande. Inom verksamheten kommer hotell, restaurang, kulturarrangemang och konferenser att rymmas.

”Vi bytte namn också, nu heter vi Hotell Akerlund. Vi vill så klart sätta vår prägel på verksamheten, men samtidigt är det fint att hålla kvar familjen som har drivit hotellet i över hundra år. Att det blev Akerlund istället för Åkerlund handlar både om en anpassning till internationell marknad och att Kenneth och familjen ska få ha sitt efternamn ifred.”

Familjen Åkerlund och Kenneth ingick liksom lite i köpet, och Kenneth har varit ett stort stöd för tjejerna när man tog över verksamheten. Källarmästare Kenneth har vi anledning att återkomma till senare.

bionorden1

Utveckling som smittar av sig

Sina besökare hittar Hotell Akerlund förutom i Jokkmokk också i Tyskland, England, Norge och runt Mälardalen.

”Jokkmokk är ett internationellt varumärke och en del av Swedish Lapland. Det kommer även gäster från Mälardalen och Norge, för dessa har Jokkmokk blivit ett ställe man vill stanna på.”

Katrin beskriver att utan Destination Jokkmokk AB som arbetar med platsmarknadsföring av Jokkmokk hade det inte blivit något av överhuvudtaget. När bolagsbildningen av Destination Jokkmokk AB skedde jobbade man fram en varumärkesplattform med varumärkeslöften, positionering och målgrupper och så vidare. Det var ett arbete som främst Annelie var inblandade i. Den färdiga varumärkesplattformen var något som både Katrin och Annelie kunde bottna i.

Båda såg potentialen i att attrahera målgruppen Den globala resenären och hur en växande besöksnäring stärker orten och bidrar till att dess invånare kan leva ett gott liv som är långsiktigt hållbart.

”Många har liksom tappat bort besöksnäringen, folk ser inte att den är så stor och hur GALET stor den kan bli. Det finns en jättestor efterfrågan på de produkter och upplevelser som vi här uppe kan erbjuda.”

Tillväxten som skapas av besöksnäringen gör att man även i glesbygd kan hålla en hög servicenivå. Så länge som tillväxten sker genom att man värnar platsens kultur och natur så tillgodoses både Den globala resenärens och lokalbefolkningens behov. Det ena sker inte på bekostnad av det andra.

”Vi ser ju att vi kan tjäna pengar på att möta den här målgruppens önskemål och drömmar, samtidigt som vi kan utveckla Jokkmokk.”

Katrin berättar att deras satsningar på Hotell Akerlund har visat bygden att man ser en framtid i Jokkmokk. Det har kommit fram killar i 20-årsåldern som märkbart lättade uttryckt att deras satsning har gett dem hopp, berättar Katrin.

”Det visar ju något. Vi har köpt det här och vi ser en framtid här, vi tänker satsa. Det är som att en del hade glömt bort, eller inte vågat tro, men när vi köpte visade vi ju: att vi ska bli kvar här! Det är ju här framtiden är.”

Arrangemang både för lokala och långväga besökare

Hotell Akerlund är lika mycket till för lokalbefolkningen som för den tillresta besökaren, redan innan renoveringen märker man av Katrin och Annelies tankar om framtiden. Här ska arrangemang för jokkmokksbor samsas med besöksnäringen. Bio Norden kommer att användas till allt från konferenslokal till en vacker inramning för kulturevenemang. Ofta kan man tänka in både den globala resenären och jokkmokkbon i samma typ av arrangemang, det kan vara så enkelt som att under Vintermarknaden se till att något arrangemang är på engelska eller att översätta information till tyska förklarar Katrin.

bionorden5

”Vi kommer att ha en massa olika arrangemang och inom vår profil skapa nya event, som till exempel att visa matcher. Här om dagen tog vi emot studenter från LTU. Vi vill vara en medspelare i samhället och Bio Norden kan fylla en viktig funktion”

Ett sätt att använda den gamla biografen som man alltså redan nu börjat med är att visa Luleå Hockeys hemmamatcher, i periodpauserna kan man smita in på restaurangen för en öl eller en bit mat. Det har varit lyckat, även om inte Luleå startade säsongen så starkt.

Som gäst minns du ett besök på Akerlunds

Värdskap är ett ord som ofta återkommer när man pratar med Katrin och Annelie. De vill att alla gäster som gått in över trösklarna på Akerlunds, oavsett om det var för en lunch, konferens eller bara för att fråga om vägen ska minnas att det var på Akerlunds man var. Det är genom ett värdskap i absolut världsklass som man ska leta sig in i minnesbanken.

”Värdskap är att se alla. Alla ska känna sig omhändertagna, sedda och välkomna. Vi vill att våra gäster ska vilja komma tillbaka och rekommendera oss till andra, för att man själv blev så väl omhändertagen.”

Värdskapet har man jobbat med sedan första dagen där i juli när man tog över verksamheten, och Kenneth Åkerlund har varit en bra läromästare.

”När vi utbildar personal pratar Kenneth inte bara om servering utan också om värdskap. Vad kan det betyda, oavsett vad man jobbar med eller säljer. Det handlar om att vara bra på service och hela tiden jobba med ett gott värdskap.”

Det finns inte en manual för gott värdskap, utan det måste finnas hos personalen menar Katrin och Annelie flikar in:

”Katrin har en jättestor del. Hon får personalen att dagligen se sin del och visar hela tiden vad vi menar med värdskap. Katrins agerande blir ju en sorts standard för all personal.”

Båda säger att värdskapet innefattar all personal. Det handlar också om att se att alla är lika betydelsefulla, oavsett om man är extrapersonal eller fastanställd, gäst, kock, fastighetsskötare eller leverantör.

Utmaning att hitta rätt personal

Något som Katrin och Annelie snabbt fick lära sig var att det är en utmaning att hitta personal inom hotell- och restaurang, problemet är inte unikt för Jokkmokk, i hela landet saknas det personal. Lösningen blev att värva över kocken från restaurangen på andra sidan av gatan och sätta ihop egna utbildningar för personal. Man handplockar arbetssökanden som man sedan utbildar både teoretiskt och praktiskt. De som gör bra ifrån sig under praktiken erbjuder man sedan jobb. För att täcka behovet av extrapersonal har man skapat sig en liten personalpool av människor som man själv har utbildat.

”Vi lever ju också i framtiden och ser att det här kommer bli ett fantastiskt ställe att arbeta på! Det kommer både vara nytt och fräscht och en härlig arbetsplats med god stämning.”

akerlund3

När man tog över verksamheten hade de ambitionen att bägge skulle forts i sina gamla jobb, i alla fall fram tills renoveringen, men att hitta en hotellchef var inte görbart. Annelie förklarar:

”Dels hittade vi helt enkelt inte rätt kompetens, men det är ju också svårt att omsätta våra idéer genom en annan människa. När Katrin kunde frigöras för den rollen blev det en bästa lösning. Vi är glada att det blev så.”

Eftertänksamt modiga multi-talanger

Så hur är det då att vara en entreprenör inom besöksnäringen, behöver man ha ett stort mått mod?

”Vi är verkligen lösningsfokuserade och modiga, det är vi båda två. Inte dumdristigt modiga, utan eftertänksamt modiga. Vi har lite olika erfarenheter och det gör att vi har lite olika lösningar även om vi alltid har samma tänk. Samma mål, men olika vägar dit”

Tjejerna har en brant inlärningskurva, på kort tid har man lärt sin om hotell- och restaurangbranschens alla lagar och bestämmelser, ansöka om utskänkningstillstånd, skriva förfrågningsunderlag till renovering och ombyggnad, finansieringsfrågor etc. Det är inte alltid att bara anlita hjälp, utan försöka lösa så mycket man kan själv resonerar de.

”Ingen av oss är blyga att fråga, så vi snokar oss fram. Kontaktnätet har varit det största tillgången, sen har Kenneth varit bra på att backa upp oss. Vi är som läskpapper. Vi drar åt oss, och så har vi lärt oss något nytt. ”

Om läskpapper-egenskapen även fungera i hantverksterritorium kommer Katrin och Annelie snart bli varse. Den sista februari smäller man igen dörrarna på gamla Hotell Gästis för att renovera mars, april, maj och halva juni.

”Nya hotel Akerlund är klart 15 juni, skriv det, då är det slutbesiktningsdag! Första juli då kommer gästerna.”


Katrin och Annelies tre tips till andra som vill investera inom besöksnäringen

  1. Det måste komma inifrån. Du kan inte resonera dig fram till en sån här sak, det måste vara din egen vilja.
  2. Det måste vara roligt, man blir duktig på något man tycker är roligt.
  3. Tänk inte så mycket, gör saker istället! Det kan inte alltid behövas både livrem och hängslen.

(Foto: Göran Wallin och Carl-Johan Utsi)