Så var årets Academy of Swedish Lapland

jens arb_FullSizeRender

Vi summerar årets Academy of Swedish Lapland med bilder från de två dagarna speciellt utformade för företagare och vänner i besöksnäringen. Årets Academy of Swedish Lapland gick av stapeln i Kiruna. Dagarna bjöd på föreläsningar och aktiviteter kopplat till arbetet inom det stora regiongemensamma sturkturfondsprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland (DCB).

Inspiration, omvärldsbevakning och insikter om möjligheter som finns inom projektets olika aktiviteter serverades utifrån DCBs tre verksamhetsområden; destinationsutveckling, affärs- och produktutveckling och marknadsutveckling.

Academy of Swedish Lapland inleddes med att Kristina Zakrisson som är kommunalråd i Kiruna hälsade alla deltagare välkomna. Efter det tog Rikard Mattsson över rodret, han agerade moderator och värd under hela arrangemanget.

academy_E-o-R

Åsa Wallström och Maria Ek Styvén presenterade resultaten av de två forskningsprojekten ”DIGIVÄX” och  ”Morgondagens turist” som belyser hur turister i Sverige, Norge, Tyskland, Storbritannien, Indien och USA använder internet och sociala medier innan, under och efter resor. Utvecklingen av digitala kanaler och turisters ökade förväntningar på tillgänglighet ställer allt högre krav på aktörer i besöksnäringen att kommunicera med kunderna i flera olika kanaler.

Genom den digitala delen av affärs- och produktutvecklingsprogramet Arctic Spirit in Swedish Lapland (ASSL) kan besöksnäringsföretag få hjälp att möte dessa förväntningar. Johanna Ögren berättade mer om programmet, som är en aktivitet inom DCB, och utfall så här långt. Inom ASSL finns även moduler speciellt framtagna för företag som vill ta steget ut på den internationell resemarknaden. Einar Knudsen är ansvarig för detta och även han fanns på scen för att svara på Rikards frågor.

När Jenny Engström från Svenska Turistföreningen gick på scenen växlades tempot upp. Hon berättade om hur man från STFs sida förvaltar sin roll som opinionsbildare och bryter igenom mediebruset. För första gången kunde hon även presentera utfallet från deras senaste kampanj – internationellt hyllade och uppmärksammade: The Swedish Number.

JK_IMG_0607

Visste du att Swedish Lapland näst efter Stockholm är det som amerikaner är allra mest nyfikna på i Sverige? För en amerikansk besökare är mat en STOR del av upplevelsen, man stannar ofta fler nätter än andra besökare, vill uppleva den svenska livsstilen och reser oftast tillsammans med sin partner. VisitSwedens USA-chef Jenny Kaiser berättade det och mycket annat under sin presentation om den amerikanska besökaren.

Efter utblicken på den amerikanska marknaden gjorde en amerikan entre på scenen. Chad Blakley höll en mycket uppskattad föreläsning om hans och Linneas senaste 8 år i Abisko – från diskare till super-entreprenör och utvecklingsledare.

academy_chad

Råd som Chad skickade med till andra var:

”Samarbeta, gena inte i kurvorna, behandla gästen som om hen var din första/enda, bli aldrig hemmablind, prata om vår region med entusiasm och var inte rädd att ta första steget om du ser en möjlighet”.

chad_norrsken_13106053

Chad och Linnea Blakley skulle få stå i strålkastarljuset en gång till innan dagen var över – under kvällsarrangemanget fick de ta emot pris som årets Borbyggare. Mer om det här.

Från Jokkmokk kom Lapplands Lärcentra för presentera besöksnäringens egen utbildning, Naturturismutvecklare.

Graeme Richardson från Swedish Lapland Visitors Board berättar om alla de aktiviteter som sker för att locka internationella besökare till Swedish Lapland. I paletten ryms allt från visningsresor, medverkan på utvalda mässor, roadshow, destinationswebb, social medier, sales calls, bokningssystem, partnerskap på utvalda målmarknader, kampanjer till produktmanualer. Graeme visade exempel på arbetssätt och utfall för en kampanj man genomfört tillsammans med Visit Sweden UK. Marknader och teman som man arbetar med inom DCB väljs utifrån företagens egna prioriteringar.

GR_IMG_0611

ICEHOTEL 365 dagar om året är snart verklighet. Yngve Bergqvist berättade om konceptet och hur man kommer att jobba med säsongsförlängning. Lite senare skulle hans kollega Jens Thoms Ivarsson ta över och låta deltagarna uppleva live-skulptering i den ljusa vårkvällen.

yngve_icehotel_13129043

lokal_FullSizeRender

nina o a-k_FullSizeRender

jenny j 2_IMG_0620

Jenny Jonevret inledde dag två med att berätta om Visit Swedens kommande satsning på natur- och ekoturism.

Efter det tog Annika Fredriksson och Lennart Pittja vid och berättade om deras nya uppdrag som ordförande respektive vice ordförande för Ekoturismföreningen.

annika_IMG_0622

Lennart Pittja kommer att arbeta deltid inom strukturfondsprojektet DCB, dels för att coacha företag i den tematiska marknadsgruppen för samiska upplevelser och dels för att initiera introduktionsseminarier, koordinera regional samordning, och coacha företag inom hållbara naturupplevelser mot kvalitetssäkringen Naturens Bästa/Natures Best.

lennart_IMG_0621

neil_IMG_0623

Neil Rogers höll en faktaspäckad föreläsning om hållbar utveckling inom besöksnäringen och mätsystem för att övervaka utvecklingen. Jörgen Svonni, vd för Kiruna Lapland Ekonomisk Förening, följde upp med att berätta om det resultat som destinationen har nått via arbetet inom projektet Hållbar destinationsutveckling.

jörgen_FullSizeRender

doug_FullSizeRender

Doug Lansky drog ner många skratt när han erbjöd en resejournalist syn på besöksnäringens utveckling.

vae_FullSizeRender

Avslutade de två dagarna gjorde det gränsöverskridande Interregprojektet Visit Arctic Europe. Rauno Posio från Finnish Lapland och Trond Øverås från Northen Norway presenterade tillsammans med Dan Björk som är svensk projektledare för Visit Arctic Europe både projektet och sina organisationers ordinarie verksamhet.

trond_IMG_0624

vae_panelFullSizeRender

När den första dagens föreläsningar var över fanns det tid för nätverkande innan det gemensamma kvällsprogrammet på Camp Ripan tog vid. Kvällen inleddes med en aktivitet anordnad tillsammans med ICEHOTEL, som i år lanserat ICEHOTEL 365. Kiruna bjöd på strålande sol och en rejäl föraning av de ljusa sommarnätterna vi har framför oss. Just dessa ljusa sommarnätter är en bärande tanke i det nya koncept som Yngve Bergqvist och resten av gänget på ICEHOTEL tagit fram när man nu förlänger säsongen över sommarhalvåret.

jens berättar_93A9825

jens sågar_FullSizeRender

jens_93A9831

erik borg_karin å_FullSizeRender

3xJ_FullSizeRender

jens_kentFullSizeRender

förrätt_FullSizeRender

ripan_FullSizeRender

Under middagen passade Jalle Svanberg, styrelseordförande för Swedish Lapland Visitors Board, på att tacka av Annika Fredriksson som lämnat sin post som vd och samtidigt hälsa Erica Mattsson välkommen som ny vd.

annika o jalle_fixThe Award of Swedish Lapland delades ut för fjärde året i rad. Sparbanken Nord – Framtidsbanken mottog pris som Årets Möjliggörare, Chad och Linnea (ej med på bild) Blakley Årets Brobyggare och Nordenskiöldsloppet Årets Innovation. Prisutdelare var Jenny Kaiser och Jenny Jonevret från VisitSweden. Motiveringar och mer om The award of Swedish Lapland hittar du här.

Namnlöst-1

Årets Academy of Swedish Lapland lockade närmare 150 deltagare. Alla föreläsares presentationer hittar du på vårt intranät. Här kan du logga in/skapa ett konto: intranet.swedishlaplandvisitorsboard.com

Samtliga bilder: Fredrik Broman / Humanspectra