Besöksnäringsföretag slipar på sin digitala närvaro

assl_digital_gvare

Här kommer en rapport från Sorsele och Gällivare där engagerade besöksnäringsföretagare lärt sig att navigera i det digitala landskapet.

I Gällivare samlades tolv företag för att under två heldagar ta del av de två inlednande delarna av affärsutvecklingsverktyget Arctic Spirit in Swedish Lapland (ASSL) med inriktning på ”Digital kommunikation – online i teori & praktik.”

Företagen som ville slipa på sin digitala närvaro hade olika inriktning på sin verksamhet och också varierande erfarenhet inom branschen. Att träffa andra entreprenörer inom besöksnäringen är viktigt, dels för att knyta affärsmässiga kontakter, dels för erfarenhetsutbyte och nya infallsvinklar.

assl_digital_sorsele

Under vinter och våren 2016 genomfördes över 20 workshops runt om i regionen. Johanna Ögren, Digital Communication manager på Swedish Lapland Visitors Board, är ansvarig för dessa. Hon berättar att de spontana möten som uppstår är häftiga och att det är snarare är en regel än undantag att deltagarna hittar en ny samarbetspartner under dagen.

–  Jag vill leverera en strategi för att ta sig an det digitala landskapet som man kan efterleva i sin vardag. Mellan incheckning, dukning av bord, utfodring av hundar, beställning av varor och momsredovisning.

Besöksnäringsföretagarna som deltog i ”Digital kommunikation – online i teori & praktik” som hölls i Sorsele var överens om att kursen var betydligt mer övergripande än vad de hade trott – och att de enhälligt skulle rekommendera andra företag att gå den.

En av deltagarna som beskrev sig själv som ”digital dinosaurie” sa att han ville gå kursen för att få ihop den riktiga världen och den digitala världen. Hans sammanfattning av dagen var:

– Tiden har sprungit ifrån en, och det här är en värld som går väldigt fort.

En annan deltagare beskrev att ”Digital kommunikation – online i teori & praktik” ger form och struktur på den digitala världen:

– Det är så lätt att flumma iväg. Nu får man lära sig att simma på djupare vatten.

Under utbildningsdagarna var det ett bra engagemang från alla deltagare. Man ville lära sig mer om olika verktyg och knyta strategier till sitt egna företag.

 

– Det finns så oerhört många guldkorn att upptäcka inom besöksnäringen i Swedish Lapland. Fantastiska platser och människor. Det är så inspirerande att få jobba tillsammans med företagarna, avslutar Johanna Ögren.

Att erbjuda företag en möjlighet att ta del av Affärs- och produktutvecklingsverktyget Arctic Spirit in Swedish Lapland (ASSL) sker som en aktivitet inom projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland. Det är ett regionalt samverkansprojekt som syftar till att skapa ökad tillväxt i regionens små- och medelstora besöksnäringsföretag. Projektet är finansierat av EUs strukturfonder, destinationens samtliga 16 kommuner, Länsstyrelsen Norrbotten, Norrbottens läns landsting och Region Västerbotten. I syfte att nå näringens mål om fördubblad omsättning tillgängliggör projektet företagens produkter på den internationella resemarknaden, stödjer innovationsprocesser, tillför spetskompetens och ger tillgång till affärs- och produktutvecklingsverktyg som stärker företagens kapacitet och konkurrenskraft.