Hollandscharter växer tack vare digitala kampanjer i världsklass

För andra året i rad kommer Voigt Travel’s holländska charter att under 15 sommarveckor trafikera Skellefteå i en triangulering med finska Rovaniemi. Besöksnäringen i regionen jobbar aktivt med att stötta den här satsningen för att öka antalet inresande. Från Swedish Lapland Visitors Boards sida arbetar vi med en strategi att producera digitala kampanjer. Det ger resultat.

– Vi ser en resemarknad som förändras i snabb takt, där resenärens drivkraft och nischade behov i allt högre utsträckning sätter spelplanen för både oss som destination och för turoperatörer och reseagenter, säger Johanna Ögren, marknadschef på Swedish Lapland Visitors board.

– Genom innovativa lösningar har vi hittat modeller som både skapar intresse och efterfrågan i konsumentled samtidigt som vi direkt stöttar de researrangörer som säljer Swedish Lapland på internationell marknad, fortsätter hon.

– Norra Sverige blir en alltmer efterfrågad destination, säger Cees van den Bosch, VD på Voigt travel. Inför 2019 utökar vi antalet resepaket i regionen. Tack vare att vi ges möjlighet att kugga i de digitala kampanjer som nu drivs inifrån Swedish Lapland ser vi med ännu större tillförsikt på norra Sverige som en viktig destination under lång tid framöver.

År ett sattes målet för hollandschartern till en beläggningsgrad på 33 procent för Skellefteås del. När säsongen summerades hamnade siffran på 40 procent.

– Det bäddar för en spännande fortsättning. Tack vare breda samarbeten mellan Region Västerbotten turism, Swedish Lapland Visitors Board och flera lokala destinationsorganisationer är hela norra Sverige idag i holländarnas medvetande på ett helt annat sätt an bara för ett år sedan. Nu har vi en bra grund att bygga på inför säsong två, säger Bo Vikström, Visit Skellefteå.

Som komplement till de digitala satsningarna deltar regionen just nu på Vakatieburs i Utrecht, Holland – en av Europas viktigaste mässor inom besöksnäringen. 

På plats finns förutom företrädare för destinationen även företag från Arjeplog, Luleå och Skellefteå. Bearbetningen av den holländska marknaden sker som en del i projektet Business Capacity Development in Swedish Lapland. Projektet är finansierat av EU’s strukturfonder.

Anna Torsvik Andersson, Swedish Lapland Visitors Board, Lisette Kloosterman, Visit Sweden NL, Anne Tusveld, Voigt Travel, Bo Vikström, Visit Skellefteå

Om Voigt Travel

Hollandsbaserade turoperatören Voigt Travel har världens största charterprogram mot skandinavisk marknad med 8 destinationer i 3 länder, samt 30 års erfarenhet från norra Skandinavien, varav 15 år med eget charterflyg. 2019 flyger Voigt Travel i triangulering Rotterdam – Skellefteå – Rovaniemi med ankomst Skellefteå Airport samtliga onsdagar under juni, juli, augusti samt första veckan i september. Charterresorna innebär paketerade upplevelser som riktar sig mot privatresemarknaden i Holland och Belgien.