Mice-gruppen marknadsför Swedish Lapland

Under perioden 3-5 juni besökte MICE-gruppen, som bestod av Visit Piteå, Icehotel samt olika DMC/-incoming och eventbolag från Stockholmregionen med slutkunder från Sverige och hela världen för att informera kunderna om nyheter och uppdateringar inom Swedish Lapland gällande event-, konferens- och kongressmöjligheter.

Kunderna som träffades var s.k. full servicepartners för möten, kongresser, konferenser, events och företagsresor vilket innebär att de håller i helheten i hela företagsarrangemanget som inkluderar tjänster såsom resor, transfers, måltider, aktiviteter, studiebesök, logi, uppträdanden och underhållning, teknik, galamiddag, lokaler, etc.

Det finns verkligen ett intresse att lägga events och konferenser och kongresser i den här delen av Sverige oavsett om deras slutkund är svenska företag eller internationella kunder från tex: Brasilien, Japan, USA, Mellanöstern, Europa.

Några specifika delar som vi lyfte med kunderna var:

  • Direktflyg Kiruna – Holland och Storbritanien, Skellefteå – Holland, Arjeplog – Tyskland, samt reguljär- och chartermöjligheter med flyg och tåg till Kiruna, Luleå, Arjeplog, Piteå
  • Nytt hotell i Kiruna, 600 rum i centrala Kiruna. Kongresscenter med 800 sittande. 
  • Iglootel flyttar till Pite Havsbad
  • Dinner on Ice, Luleå.
  • Åretrunt-destinationer.
  • Hållbarhet och miljöcertifierade hotell och anläggningar.
  • Introducera bolagen till den digitala produktbanken. Beställa användare till respektive bolag samt genomföra en snabb genomgång hur systemet fungerar.
  • Presentera olika paket, t ex ”Three perfect days in Swedish Lapland” och genomgång hur företagen ska tänka kring transfer, transportsträckor och upplägg.
  • Diskussion och genomgång av aktiva förfrågningar för 2019/2020. 
  • Visa upp produktutbudet och sälja in Swedish Lapland samt inspirera företagen att lägga sitt nästa möte/event i regionen.
  • Bjuda in till fam-trip i mars 2020.