
Arktiska kulturupplevelser
Nya möjligheter inom kulturturism! Älskar du att dela med dig av din kunskap eller att skapa konst, slöjd, design, kultur, mat, dryck och upplevelser…?!
Då är detta för dig! Är du redo att ta din kunskap och verksamhet till nästa nivå – och utforska de oändliga möjligheterna inom besöksnäringen?
Kulturturism är ett stort fokusområde för besöksnäringen i Swedish Lapland under de kommande åren. Såväl internationella som nationella besökare efterfrågar allt oftare möten med, eller upplevelser som bygger på, lokal och traditionell arktisk kultur och kunskap.
Kulturturism kan vara med och bidra till en hållbar förvaltning av det platsspecifika immateriella kulturarvet om vi lyckas paketera och sälja vår arktiska kultur till platsens besökare. Det vill vi lägga extra krut på i vår produktutvecklingssatsning 2025!
Under februari–april 2025 genomför vi en kurs där vi bjuder in dig: företagare, konsthantverkare, hantverkare, slöjdare, formgivare, kreatör, mathantverkare eller kreativ inom kulturella och gröna näringar att delta!
Under kursen, som pågår under ca. 6 veckor, får du ta del av mängder av inspiration och praktiska exempel, kunskaper om målgrupper och efterfrågan, produktutveckling, föreläsningar, diskussioner, och enklare eget arbete (Idéskiss, Business Model Canvas och Produktcanvas). Såklart nätverka med andra kreatörer och företag, och utforska vilka möjligheter som finns inom besöksnäringen i Swedish Lapland. Du får konkreta verktyg för produktutveckling och paketering samt kan bolla dina idéer med experter och företag inom besöksnäringen. Målet är fler säljbara kulturupplevelser, antingen i din egen regi eller tillsammans med etablerade besöksnäringsföretag och exportmotorer i Swedish Lapland.
Vill du vara med?
Kursen är kostnadsfri, och kan leda till nya affärsmöjligheter inom Kulturturism för dig! Den riktar sig till dig som företagare i kulturella-, kreativa- och/eller besöksnäringen i Norrbotten.
Vad får du?
Du får tillgång till smarta verktyg, nya kontakter och relationer som kan ta dig och din verksamhet hur långt som helst.
Övrig information
Kursen pågår från mitten av februari till början av april 2025 och innehåller två fysiska möten (uppstarts- och avslutningsträff) däremellan tre digitala webinarier, handledning och eget arbete bland annat via Swedish Laplands Lärplattform.
Uppstartsträffar på plats – Välj tema/ort i anmälan:
17 februari uppstart Boden, återkommer med lokal – Tema: Form & Design
19 februari uppstart Haparanda, återkommer med lokal – Tema: Smaka & Äta
25 februari uppstart Kiruna, återkommer med lokal – Tema: Kultur, natur & historia
Ej hybridmöten av dessa träffar.
Följs av 3st digitala träffar i form av webinars:
27 februari 09.00–12.00 – Marknadsföring & Försäljning
13 mars 09.00–12.00 – Skapa paket tillsammans & prissättning
27 mars 09.00–12.00 – Digital närvaro & kanaler
Avslutningsträff på plats:
7 april 10.00–16.00 Jokkmokk, återkommer med lokal och program