2000 möten för att sälja den arktiska hösten
Mellan den 3-5 september har representanter från Northern Norway, Finnish Lapland och Swedish Lapland träffat internationella turoperatörer i Levi, Finland.Huvudsyftet med workshopen är att lyfta en ny potentiell säsong på internationell marknad – Arctic Autumn.
Workshopen som genomfördes i det gemensamma samverkansprojektet Visit Arctic Europe kan visa upp imponerade siffror. 200 deltagare – 82 turoperatörer och 120 leverantörer samlades under två dagar för att genomföra över 2000 säljmöten. Det är den andra försäljningsworkshopen inom Visit Arctic Europe, den första ägde rum i Luleå i juni 2017.
Huvudsyftet med workshopen är att lyfta en ny potentiell säsong på internationell marknad – Arctic Autumn. I tillägg till workshopen genomfördes därför också så kallade familiarization trips – visningsresor – tillsammans med turoperatörerna där destinationer och företag i samtliga tre länder besöktes för att visa på möjligheterna att resa till Arktis även under höstperioden.
En tidpunkt på året som passar den internationella resenären och turoperatörerna väl. Den arktiska hösten är färgstark och välkomnande, full av äventyr, djur och natur med norrskenet som en extra stark lyskraft. Under dessa visningsresor genomfördes över 1000 så kallade site inspections på anläggningar runt om i de tre länderna.
Det har varit ett fantastiskt event hittills. Alla möten jag har haft har varit otroligt relevanta och konkreta och turoperatörerna är väldigt dedikerade och fokuserade på att utveckla hösten, säger Daniele Zanoni från Whalesafari Andenes.
Kirsi Jokela från Wexas Travel i UK delar Danieles positiva syn på workshopen:
Kvaliteten på leverantörerna är väldigt hög och det är ett fantastiskt mervärde att kunna möta finska, svenska och norska företag samtidigt, på en och samma plats, säger hon.
Det har varit spännande dagar och att döma av feedbacken från våra deltagare har det också varit framgångsrikt. Intresset för vår arktiska höst är stort, och att kunna öka företagens affär till att omfatta hela året är en lyckad investering för den här regionen sett ur ett hållbarhetsperspektiv, avslutar Anna Torsvik projektansvarig på Swedish Laplannd Visitors Board för Visit Arctic Europé II.
Kort om Visit Arctic Europe:
– Visit Arctic Europe II finansieras av Interreg Nord
– Projektpartners: Finnish Lapland Tourist Board,
– Deltagare: 121 turistföretag från regionen Projektperiod: till 31.3.2021
– Budget: 5,3 miljoner EUR
Kontakta: Rauno Posio, Projektledare Visit Arctic Europe,
+358 (0)40 653 9900, rauno.posio@lme.fi
Anna Torsvik, Projektkoordinator Swedish Lapland Visitors Board,
+49 170-301 11 88
Erika Mattsson, VD hos projektpartner Swedish Lapland Visitors Board,
070-3886025