Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng
Nyheter 8 februari, 2021

70 000 följare på Instagram

På Instagram är Swedish Lapland större än Göteborg och dubbelt så stora som både Åre och Dalarna. I dagarna passerade kontot @swedishlapland 70.000 följare. Varje vecka sker runt 250 000 reaktioner och kontot växer med strax över en procent veckovis.

Bygget av den digitala närvaron och räckvidden på Instagram har skett organiskt. I augusti 2018 hade @SwedishLapland 20 000 följare på Instagram. Idag är det 70 000 och Swedish Lapland är därmed en av de största svenska destinationerna på plattformen. På Instagram skapas en daglig dialog och engagemang runt varumärket Swedish Lapland.  

– Händelser (stories) speglar det som sker i Swedish Lapland just nu. Är det en stor fotograf på plats eller något annat som skapar mycket aktivitet så lyfter vi det. Det är ett sätt att interagera och skapa dynamik för oss, berättar Håkan Stenlund, content manager på Swedish Lapland Visitors Board.

En samlad bild av Swedish Lapland

Att bygga ett varumärke är ett långsiktigt arbete som kräver ständig synlighet tillsammans med en stor eller väldigt nischad räckvidd – helst både och. Tack vare utvalda budskap placerade i noggrant utvalda kanaler och press har Swedish Lapland gått från en liten och relativt okänd plats till att vara en arktisk destination i världsklass.

–  Vi driver kontot så att det kan få största möjliga genomslag och räckvidd. Vi anpassar innehållet för att tala till drivkrafter för resor och för att stärka varumärket och medvetenheten om destinationen Swedish Lapland. Kort sagt tänker vi ofta ”cykling i Swedish Lapland” eller ”norrsken över Swedish Lapland” istället för specifika platser eller anläggningar, säger Håkan. 

– Vi är väldigt glada att verka i en del av landet som har så många skickliga kreatörer och innehållsskapare. Vi ser oss som del av ett större sammanhang och jobbar i nätverk av likasinnade. Våra kanaler hade inte varit vad de är idag utan alla skickliga fotografer, formgivare och berättare. Tillsammans formar vi bilden av vår arktiska vardag, avslutar Håkan.

Att bygga ett internationellt varumärke

Swedish Lapland har idag en internationell närvaro och identitet som ett hållbart arktiskt resmål. Årliga mätningar på destinationens prioriterade marknader visar på en stadig uppgång i andelen som känner till Swedish Lapland.

Via Facebook arbetar Swedish Lapland med både organisk och annonserad räckvidd. Swedish Laplands facebooksida har nästan 110 000 följare och når miljontals människor med specifikt intresse för vår arktiska destination. Alla Swedish Laplands digitala konton når sammanslaget i snitt tre personer varje sekund. Marknadsföringen syftar till att skapa ett varumärke som är så stark att det klarar av att bryta igenom på den hårt konkurrensutsatta resemarknaden. Långt innan besökaren bokar sin resa har den börjat drömma om det kommande resmålet. Därför är det viktigt att förse resenärer med ett budskap som väcker nyfikenhet, reslust och inspiration. Det tillsammans med ett stark varumärke gör att de flyttas allt närmare ett köp – som innebär pengar och besökare för företagen inom  besöksnäringen i regionen. 

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.