Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English
9 oktober, 2024

Årets Adventure Travel World Summit har öppnat

Organisationen Adventure Travel Trade Associations årliga Summit, ATWS 2024 i Panama, har precis öppnat. Swedish Lapland Visitors Board har folk på plats även denna gång.

Panamas turistminister Gloria de León Zubieta invigde Adventure Travel World Summit på tisdagen den 8:e oktober. Hon hälsade alla delegater och medlemmar, nya såväl som gamla, välkomna med ett föredömligt kort tal. Det är första gången sedan Argentina höll ATWS, 2017, som den stora konferensen är tillbaka på den amerikanska kontinenten. 2017 var också första gången Swedish Lapland Visitors Board deltog och blev medlemmar i ATTA. Årets tema för ATWS är connection. Ett passande tema för ett land som Panama, som binder samman Atlanthavet med Stilla havet, inte minst genom sin berömda kanal.

– ”Connection” är nog något som alla medlemmar och deltagare känner igen sig i, när det gäller  med ATTA, säger Håkan Stenlund, Content Manager Swedish Lapland Visitors Board, som nu gör sin tredje World Summit, innan han fortsätter:

– Det är många ansikten som känns igen och många samtal som återupptas när människor nu återser varandra.

Day of Adventure – en möjlighet att både lära och knyta kontakter

Enligt tradition startar ATWS med en dag innan själva kongressen som kallas Day of Adventure. Där får delegaterna chansen att uppleva lite av landet de besöker. Håkan Stenlund valde att gå en stadstur i den gamla stadsdelen av Panama city för att lära mer om kaffekultur, tillverkning av Panamahattar och landets historia. Johanna Ögren, Swedish Lapland Visitors Boards andra delegat, valde en guidad tur om feminism och hållbarhet. Hon säger:

– Det är alltid spännande att gå på dessa turer. Det informella formatet gör också att man på ett helt annat sätt kan knyta nya kontakter, samtidigt som du får chansen att se och lära om landet.

Under de dagar som ATWS pågår arrangeras möten där press såväl som säljled får chansen att fördjupa kontakterna med nya destinationer. Dessutom pågår en diger samling av föreläsningar för att utbilda medlemmar i trender och framtidsspaningar. Ett tydligt utsatt mål från organisationen ATTA är att hitta sitt grepp om hållbarhetsarbetet. Under veckan ska deltagarna på konferensen jobba med en evaluering av detta arbete för hela medlemsorganisationen.

”Enda sättet att förutse framtiden är att forma den”

Keynote-speaker den första morgonen var Alan Elliot Merschen som på kort, väldigt kort tid får erkännas, gick igenom 20 kommande trender eller spaningar inför 2030. En av de första sakerna Merschen talade om var vikten av att tala om vad du gör, om du gör något. Om du inte berättar vad du gör kommer ingen annan att göra det åt dig. Vidare har det blivit allt viktigare att inte bara ha en USP, en unik säljpitch om vad som gäster förväntas uppleva. Lika viktigt har blivit att ha en TSP – en Time Selling Point – där det förklaras varför människor ska besöka dig just nu. En tredje snabb spaning bland de sakerna Merschen tog upp är att resenärer inte bara gör ”blended travels” nuförtiden – där en privatresa kopplas på en affärsresa. Ännu starkare syns trenden av Bleisure. Att människor, likt digitala nomader vill jobba på morgonen och surfa på eftermiddagen. Till sist sa Merscher: ”Enda sättet att föutse framtiden är att forma den”.

Det kommer mera insikter från ATWS under nästa vecka. Håll utkik! Medan du väntar kan du klicka här för att läsa om förra årets ATWS i Japan.

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.