Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng

Fotograf: Mats Engfors

Nyheter 25 januari, 2021

Annika Fredriksson om framtiden för besöksnäringen

En intervju om hur det känns att vara tillbaka, utmaningar för branschen och trender som trots allt pekar på en ljus framtid.

Välkommen Annika Fredriksson, ny tillförordnad vd för Swedish Lapland Visitors Board.

Du hade samma roll 2012 till 2016. Hur känns det att vara tillbaka?
– Det känns fint att träffa både nya och gamla jobbarkompisar på Swedish Lapland Visitors Board, lokala destinationer och så besöksnäringsentreprenörerna såklart. Tillsammans är vi på en gemensam utmanande resa och när det ljusnar, då ska vi helhjärtat och målmedvetet göra en omstart.

Vad är det som är så speciellt med besöksnäringen?
– Alla människorna i branschen. Driftiga och innovativa själar som tillsammans byggt upp en internationellt känd destination. De som satt den här fantastiska platsen på kartan och skapat jobb i hela regionen, från Pältsa i norr till Bygdsiljum i söder. Det är ett privilegium att få jobba med alla som gjort Swedish Lapland till det omtalade och intressanta resmål det är idag.

I år är det Friluftslivets år, kommer det att få någon betydelse för natur- och kulturturismföretagen i regionen?
– Ordet “Friluftsliv” trendar i stora internationella medier som BBC, Outside och Vogue. I en värld som stängt ner sitter miljontals människor och drömmer om stora ytor, vacker natur, att vara aktiva utomhus, att vandra, åka skidor, cykla, göra upp en eld. Allt det där som ju faktiskt är vår vardag, vår arktiska vardag, utomhus i den fria luften.

Vad är det viktigast just nu för dig?
– Just nu handlar det bara om en sak – branschens överlevnad. Företagen behöver främst snabb finansiell stöttning och den kan bara komma från regeringens beslut om utformning och anpassning kopplat till servicenäringar. Vår bransch har drabbats hårt av nationella, politiska beslut med syfte att minska smittspridningen. Vi har respekt för åtgärderna men vill samtidigt se ett anpassat stöd som dessutom betalas ut till företagen omgående. Kunskapen om hur besöksnäringen fungerar verkar vara för liten. Eller är det så, att nationella politiken inte har samma omsorg om besöksnäringen som andra näringar i kris?

Finns det exempel på var kunskapen eller omsorgen brister?
– Omställningsstödet som regeringen utlovat går fortfarande inte ens att söka från augusti 2020 till januari i år. Det betyder att under dessa sex månader har inte företagen fått det stöd som utlovats. Och än värre blir det för varje månad som går.

Något fler exempel?
– Ja, korttidspermitteringen passar ju egentligen inte företag som arbetar i servicenäringen. Nu när kunderna dyker upp med kort varsel finns inga personella resurser på plats. Ägarna får ofta själva arbeta dygnet runt och har inte möjlighet att rusta för omställning och återkomst när pandemin är över. Förutom en massa nya banklån som tagits och uppskov med skatter som försvagar bolagens livskraft, så är entreprenörerna slutkörda när detta vänder.

Som ordförande för Naturturismföretagen har du varit med och byggt upp den nationella branschföreträdaren för natur- och kulturturismföretagare och agerat som huvudman för Nationell strategi för naturturism – hur ser du på destinationen Swedish Laplands framtid inom denna?
– Det finns en nisch inom besöksnäringen som spås en väldigt ljus framtid trots den allvarliga situationen nu och det är just naturturism. I spåren av pandemin förstärks människans behov av att återknyta till naturen. Att vi här kan erbjuda så många äkta, genuina och småskaliga upplevelser som bidrar till att vi tar hand om vår plats, vår kultur och natur är och kommer fortsätta vara vår absoluta styrka. Jag är övertygad om att våra värden som hållbar, arktisk destination kommer vara ännu mer attraktiva i den nya värld som växer fram.

Vad ser du för möjligheter på kort sikt?
– Swedish Lapland är en internationell destination. Vi är van vid att ta emot besökare med höga förväntningar på upplevelsen, boendet och maten. Vår unika arktiska kultur och natur har gjort oss framgångsrika på internationell marknad, nu ska den kompletteras med nordisk marknad. Ett avstamp i det arbete har varit den stora trendundersökning av svenska och skandinaviska resenärer som Kairos Future har genomfört. Jag tror att vi har en enorm potential att locka besökare, vi är ett land i landet.

Till sist. Det senaste året har inte bara bromsat in hela besöksnäringen, värden svåra att överblicka har raserats och krisen slår mot samhället i stort. Om vi tittar på samhällets återhämtning, hur kan besöksnäringen bidra till den?
– Coronapandemin har påverkat hela världen. EU är i den värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet ochkommissionen har lagt fram återhämtningsplanen Next Generation EU på 750 miljarder euro. Genom grön omställning och digitalisering ska ett mer motståndskraftigt samhälle skapas. Omställning kommer skapa fler jobb och ökad tillväxt. Vi är en bransch som kan omsätta dessa riktade EU-medel i resultat. Vi levererar redan just det här, nu gäller det att vi tar vår plats i det nya som skapas. Vi ska öka takten i digitaliseringen och ta ytterligare steg för att bygga en besöksnäring som skapar tillväxt samtidigt som den bidrar till platsen med service i glesbygd och skyddar vår plats ekologiska värden. Vi behöver alla bidra till att minska risken för fortsatt utrotning av växter och djur i vårt sköra arktiska ekosystem.

Läs mer: Annika Fredriksson tf vd för Swedish Lapland Visitors Board

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.