Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flag English
16 augusti, 2022

Årsmöte för europeisk organisation för hållbar besöksnäring

Swedish Lapland Visitors Board deltog i juni på NECSTouR General Assembly i Danmark, det första årsmötet sedan inträdet i den europeiska organisationen. Genom medlemskapet arbetas för en hållbar europeisk besöksnäring.

NECSTouR är en europeisk organisation för regionala besöksnäringsföreträdare som definierat alla tre aspekter av hållbarhet – ekonomisk, social och miljömässig – som en viktig komponent för att bli en konkurrenskraftig destination i besökarens ögon. Under 2021 blev Swedish Lapland Visitors Board medlemmar i NECSTour.

– Tillsammans med de andra medlemmarna i NECSTouR’s nätverk för europeiska regioner, strävar vi efter att bygga en konkurrenskraftig och hållbar modell för turism i Europa, säger Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland Visitors Board.

– Genom vårt medlemskap i NECSTouR har vi en viktig länk till Europaparlamentet och Europeiska kommissionen, som kan bidra till att påverka utvecklingen av den europeiska turismpolitiken.

EU-initiativ för hållbar besöksnäring

Förutom årsmötets formalia innebar mötet också heldagskonferens på temat “Building tourism destinations’ resilience to respond to crisis: How do you recover competitiveness by regenerating your business model?”

Talare från hela Europa med kopplingar till besöksnäringsindustrin höll föreläsningar på temat. Bland annat pratade Kirsti Ala-Mutka, policy officer på EU-kommissionen, om hur besöksnäringen kan gå över till en mer hållbar och motståndskraftig näring med hjälp av de initiativ som pågår inom EU.

– Initiativen är väldigt intressanta och det finns stora möjligheter för vår region att ta plats, säger Johanna Ögren, Marketing Strategist på Swedish Lapland Visitors Board som tillsammans med Ulf Hägglund var på plats i Danmark.

Workshops för klimatplan

Dagen innehöll även en workshop med syfte att stötta besöksnäringsorganisationer att ta fram sin egen Climate Action Plan – något Swedish Lapland Visitors Board kommer att återvända till under den kommande hösten.

– Det var spännande dagar där många nya kontakter knöts, och vi fick med oss värdefull input i vårt fortsatta strategiarbete, säger Johanna Ögren, Marketing Strategist på Swedish Lapland Visitors Board.

Läs mer om medlemskapet i NECSTouR och andra samarbeten.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.