Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng

Fotograf: Mats Engfors

Nyheter 22 mars, 2021

Besöksnäringen blir snabbt en slagpåse i pandemin

Hur ska företagarna klara sig från att bli utbrända och gå i konkurs? Det går inte att läsa Caisa Isaksson rapport från en besöksnäringsentreprenörs vardag utan att ställa sig den frågan.

Caisa Isaksson driver vandrarhemmet Åsgård i centrala Jokkmokk. Hon har delat med sig av sina tankar kring ett aktuellt och mycket sent beslut om att inte genomföra två tredjedelar av Nordenskiöldsloppet.

Beslutet att ställa in stora delar av ett tidigare godkänt och smittsäkrat arrangemang skapar enorma konsekvenser för ansvarsfulla entreprenörer som bedriver sina verksamheter utifrån myndigheters krav och rekommendationer.

Trots att de uppfyller alla krav, tillförs ytterligare restriktioner som raserar hela besöksnäringens värdekedja – hotell, camping, stugbyar, bensinstationer, livsmedelsbutiker, restauranger, caféer, matställen, detaljhandel, hantverkare och designers som säljer sina alster via lokala småbutiker osv.

Nyligen avslutades Vasaloppet och dess vinterveckor 2021. I Dalarna har de jobbat på all nivåer för att säkra ett corona-anpassat arrangemang, då loppet är en viktig motor för motion och hälsa. Tillsammans har Riksidrottsförbundet, Polismyndigheten, smittskyddsenheten i Region Dalarna, Folkhälsomyndigheten och politiker på alla nivåer jobbat för att folkfesten ska bli av. Uppslutningen blev en garant för Vasaloppet.

Ski Classics-loppen i Jämtland genomfördes i helgen med 300 deltagare. Kommande helg startar lika många åkare i Årefjällsloppet också det en del av världscupen i långlopp (Visma Ski Classic).

Med tanke på att den nationella svemester-trenden inte når ända upp till oss i den nordligaste delen av Sverige har kanske än större anledning att jobba tillsammans för att se till att vår besöksnäring överlever pandemin. Men var är den uppslutningen nu? En stark gruv- och stålindustri är mycket värdefull, men räcker enligt min mening, inte för att bygga ett samhälle som fler ska vilja bo och leva i.

Besöksnäringen är absolut central för att bygga attraktiva och hållbara samhällen, från fjäll till kust. Den skapar inte bara jobbtillfällen och nyfikenhet ute i världen utan den skapar även viktiga mervärden och ökad service för oss som bor, lever och verkar här året runt.

När näringen hotas riskeras inte bara jobben som direkt servar regionens besökare. Utan också mataffären och restaurangen där vi handlar vår mat, caféet där vi fikar, butiken där vi handlar våra kläder och skidor, campingen där vi badar och köper glass, skidbacken där barnen lär sig åka skidor och så vidare. Det är vår livsstil som står på spel.

Besöksnäringen skapar också långsiktigt hållbar tillväxt, som binder samman vår del av världen med den stora världen utanför. Den kommer spela en allt viktigare roll som fönster utåt när vi behöver rekrytera personal och familjer från hela världen till de stora satsningarna inom tillverkningsindustrin.

Nu måste hela samhället kroka arm för se till att företagen och jobben blir kvar i besöksnäringen. Vad vill vi ha för samhälle när krisen lagt sig?

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.