Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng
Petter Norén och David Björkén

Fotograf: Linda Isaksson

Nyheter, Smartare digitala affärer 29 september, 2021

Besöksnäringen nyttjar AI för att öka sin försäljning

Under tre års tid har Swedish Lapland Visitors Board vidareutvecklat en skräddarsydd avancerad digital marknadsförings- och försäljningsprocess som bygger på nyttjandet av Big data bearbetad med hjälp av Artificiell Intelligens. Metoden ligger i absoluta framkanten och nu förstärks organisationen med ytterligare en digital distributörskompetens för att kunna stötta näringens återhämtning och återstart.

Med hjälp av AI – Artificiell Intelligens skapas ett ökat värde för både resenärer och besöksnäringsföretagen. Destinationsvarumärket Swedish Lapland har i dagsläget mer än 3,5 miljoner digitala intressenter som förvaltas av medarbetare på Swedish Lapland Visitors Board.

– Besöksnäringsföretag verksamma i destinationen Swedish Lapland erbjuds en pricksäker och mycket kostnadseffektiv digital försäljningskanal samtidigt som de potentiella gästerna blir serverade efterfrågade och värdefulla restips, säger Petter Norén, ansvarig för marknadsföring på sociala medier hos Swedish Lapland Visitors Board.

– Vi har cirka 120 företag inom destinationen Swedish Lapland som tagit klivet in i en digitaliserad försäljningsprocess som både ökar sina möjligheter att göra fler affärer samtidigt som de minskar sina marknadsföringskostnader radikalt.

– Vår nya medarbetare David Björkén, ny digital distributör och marknadskommunikatör är väl insatt i den nya AI-tekniken och med sin bakgrund inom kommunikation och besöksnäringsutveckling så ökar möjligheten för fler företagare att nyttja de digitala möjligheterna och de som redan påbörjat den digitala transformationen erbjuds möjligheten att ta nästa steg, säger Annika Fredriksson, tf vd, Swedish Lapland Visitors Board.

– Vi använder destinationsvarumärket Swedish Laplands attraktionskraft som resurs för att med AI gallra ut potentiella resenärer. Dessa matchas med konkreta produkt- och paketerbjudanden från våra företag. Dessa nya affärskontakter bestående av högintresserade potentiella gäster landar direkt hos företagen och kan omvandlas till förfrågningar eller konkreta bokningar, säger David Björkén och beskriver denna framgångsrika metod som AI i praktiken.

Den digitala imagemarknadsföringen för destinationsvarumärket Swedish Lapland drivs dygnet runt alla dagar i veckan parallellt med besöksnäringsföretagens digitala produktmarknadsföring. Metoden ligger i absoluta framkant och ger företagen många fördelar.

Petter vill gärna framhålla framgångsfaktorn för den nya marknadsföringstjänsten.

– Utöver de drivna besöksnäringsföretagarnas utvecklingsvilja, vilar metoden i grunden på en synkronisering av vår content-baserade image marknadsföring och affärsutvecklingsprocess inom digitalisering. Det betyder att kollegorna inom kommunikation, produkt- och affärsutveckling, omvärld och marknad är med i en integrerad process.

David beskriver att konkurrensen om resenären är stor ute i världen.

– Vi behöver ligga i framkant och nyttja digitaliseringens möjligheter. Även om inte så många destinationer i världen jobbar med denna metod just nu, så kommer de börja inom kort. Och vi vill nyttja vårt försprång.

Marknadsföringstjänsten erbjuds även till de lokala besöksnäringsföretagens affärspartners som turoperatörer, tågoperatörer och flygbolag som verkar eller håller på att etablera sig i regionen.

– Genom vårt nya initiativ Smartare digitala affärer kommer vi tillsammans med besöksnäringsföretagen kunna lägga in nästa växel redan i höst, avslutar Petter.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.