Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng
David Björkén
Nyheter 1 november, 2021

David Björkén – ny Digital Marketing Specialist som hittar målgruppen med AI

David Björkén är sedan tidig höst ny medarbetare på Swedish Lapland Visitors Board som Digital Marketing Officer och Marketing Communicator. Han kommer närmast från en tjänst vid Destination Jokkmokk och har dessförinnan jobbat med content-produktion och digital marknadsföring för Sveriges största marknadsföringskanal inom vinbranschen.

Vem är du?

– Jag är en bodensare som återvänt efter ett antal år i huvudstaden och i Jokkmokk. Jag tycker om äventyr i olika former och har tävlat i puckelpist på elitnivå och avverkat ett trettiotal bergspass i alperna på cykel. Jag gillar även fotografering, inte minst astrofoto där jag i år var en av vinnarna i rymdflygstyrelsens astrofototävling.

Vilka tidigare erfarenheter har du med dig till din nya roll?

– Jag har en bred bakgrund och arbetade med laboratoriemedicin innan jag bytte bana och började arbeta med marknadsföring och kommunikation. Jag har läst beteendevetenskap, vetenskapsteori, socialantropologi och medicin vid universiteten i Umeå och Lund samt grafisk design vid Berghs School of Communication. Jag har även en sommelierexamen.

– Jag har arbetat på reklambyrå och ett antal år på Sveriges största marknadsföringskanal för vinbranschen där jag jobbade med produktion av content och ansvarade för ett antal digitala marknadsföringskanaler.

Vad ser du för möjligheter inom marknadsföring framöver?

– Idag är möjligheterna enorma att med hjälp av AI hitta relevanta målgrupper på en global marknad. Det är en utveckling som vi sannolikt bara sett början av. Genom att hela tiden befinna sig i framkant så kan vi skapa direkt affärsnytta för våra besöksnäringsföretag.

Mer information

Läs mer om marknadsföring med AI här.

Kontakta David Björkén:
david.bjorken@swedishlapland.com
070-205 03 01

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.