Delade erfarenheter vid Nordic Place Branding Conference i Helsingfors
250 deltagare från mer än 20 länder anslöt sig till Nordic Place Branding Conference i Helsingfors under de första dagarna i maj. Visit Finland, Visit Helsinki, Business Finland, Amsterdam & partners, Copenhagen Capacity, Visit Iceland med flera delade med sig av sitt arbete med platsutveckling. Tillsammans med Nordland Fylke ledde Swedish Lapland Visitors Board en av programpunkterna under paraplytemat Good Places for a Good Life.
– Under rubriken ”Using AI to Match Local Tourism Offers with Global Visitors’ Demands” delade vi med oss av vårt innovativa och framsynta sätt att arbeta med AI både för att öka kännedom och reslust till vår region samt nya gäster till besöksnäringsföretgen som arbetar med digitala kampanjer, säger Annika Fredriksson, vd, Swedish Lapland Visitors Board.
Nordland Fylkes föreläsning “Why Do We Need Tourism: From Volume to Value Using Bottom-Up Initiatives” visade på konkreta metoder och verktyg för aktiv besöksförvaltning inom bland annat Lofotens små kommuner som har att hantera de stora turismströmmarna sommartid.
Konferensen täckte ett mycket brett spektrum av ämnen – från utveckling av platsvarumärken till talangattraktion, placemaking, turism och investeringsattraktion.
– På ett sätt kanske de olika konferensbesökarna kan ses som konkurrenter. Men vi delar gärna med oss av vår kunskap och vårt arbete som inspiration. Vi anser att vårt arktiska resmål är en viktig del av en större nordisk gemenskap som i mångt och mycket delar liknande utmaningar, säger Camilla Bondareva som leder arbetet inom verksamhetsområdet Varumärke och kommunikation, Swedish Lapland Visitors Board och fortsätter.
– Ska vi lyckas med attraktionsarbetet för fler invånare och besökare behöver vi i Norden hjälpas åt och hitta och dela lösningar och insatser som fungerar. Tillsammans blir vi mer attraktiva i ett globalt perspektiv.
Under paneldebatten ”Why Nordics” fick vi lyssna till ett flertal inflyttade som gav sin bild av vad det är i det nordiska sättet som sticker ut samt hur olika nordiska platser använder detta unika DNA för sin platsutveckling och platsfrämjande.
Konferensen anordnades av företaget Future Place Leadership och lokala värdar för arrangemanget var Helsingfors stad, Business Finland och Nordic Talks. Alla delegater bjöds in till Helsingfors stadshus där borgmästaren hälsade välkommen och berättade gladeligen om stadens prioriterade marknadsföringsarbete för att locka arbetskraft, besökare och investeringar.
– Vi tar med oss massor av nya idéer och skrider till handling genom direkt implementering i praktiken via våra två pågående projekt – North Sweden Green Deal (NSGD) och Arktisk hållbar konkurrenskraft och attraktion (AHKKA), säger Johanna Ögren, senior resmålsutvecklare, Swedish Lapland Visitors Board.
– Våra tre verksamhetsområden: Marknad- och affärsutveckling med besöksnäringen som målgrupp, Varumärke och kommunikation med de potentiella resenärerna och platsens besökare som målgrupp samt Partnerskap och samverkan med externa samhällsaktörer som målgrupp levererar i varje insats gentemot konferensens viktiga tema Good Places for a Good Life som recept för en hållbar samhällsutveckling, avslutar Petronella Modin, kontorschef, Swedish Lapland Visitors Board.