Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng
Nyheter 26 november, 2021

Efterlängtade möten i Haparanda

Hållbarhet och digitalisering är nyckelfaktorer för framtidens besöksnäring. Frågorna diskuterades under ett efterlängtat gränsöverskridande nätverksmöte för projektet Visit Arctic Europe II.

Äntligen. Till slut hände det! Kanske sammanfattas känslan från Nätverksmötet i projektet Visit Arctic Europe II bäst på det viset. Fyra gånger har eventet ställts in, men nu kunde äntligen deltagare från Norge, Finland och Sverige mötas igen. I sitt välkomsttal pratade Susanne Wallin, ägare av Haparanda Stadshotell, om just detta:

– Tänk att vi som bor vid världens fredligaste gräns, under nästan ett års tid, inte har kunnat träffas eller resa cross-border. Vi som är vana att åka över gränsen, som om det inte ens finns en gräns.

– För mig är det inte lätt, det har varit ett tufft år, så jag har nära till tårar när jag ser er alla här. Glädjetårar!

Inblickar från huvudmarknader

Konferensens har förstås haft hållbarhet som huvudfokus med flera inspirerande talare, som bland andra Signe Jungerstedt, Group Nao, Bård Jervan från Mimir – som tagit fram Norges nya besöksnäringsstrategi – och Evelina Hederer från Expedia. Dessutom bjöds vi på en inblick, från tre av projektets huvudmarknader, i hur läget ser ut och hur framtiden förhoppningsvis blir i dessa länder.

– Väldigt bra. Enormt många nya insikter och dessutom en bra möjlighet att lyssna av marknaden. Jag är väldigt nöjd, säger Jan Badur från Nordic Marketing om de två dagarna.

Tre faktorer som kommer påverka besöksnäringen

Första dagen avslutades med Bård Jervans föredrag om Norges nya strategi, där han pekar ut digitalisering, hållbarhet och covid-19 som de tre faktorer som kommer att påverka besöksnäringen för en lång tid framåt. Om första dagen till största delen handlade om hållbarhet, så byggde andra dagen av programmet på en inriktning mot digitalisering. Dels om nya tekniker och möjligheter, dels om nya trender inom digitala strategier och försäljning.

– Jag måste säga att vi lyckades med att skapa ett fantastiskt spännande program, precis mitt i både samtidens och näringens stora frågor, säger Rauno Posio, projektledare för VAEII, innan han fortsätter:

– Visst hade jag trott att vi skulle samla lite fler företag, men när vi undersökt orsaken, till varför flera valt att stanna hemma, beror det helt enkelt på att våra företag för första gången på nästan två år ser positivt på vintersäsongen. Så det är ändå positivt att 50 personer var på plats i Haparanda och att nästan lika många deltog digitalt. Det är den nya tiden. Det kommer inte att vara antingen eller gällande fysiska eller digitala möten, det kommer att vara både och.

Om Visit Arctic Europe II

Visit Arctic Europe II (VAE II) är ett gränsöverskridande samverkansprojekt i den arktiska delen av Finland, Norge och Sverige. Projektpartners är Finnish Lapland Tourist Board, Northern Norway Tourist Board och Swedish Lapland Visitors Board samt kommersiella aktörer i regionen.

Målet med VAE II är att fortsätta utveckla området till en hållbar och högkvalitativ åretruntdestination. Projektet ska stärka nätverkande över gränserna, öka antal gästnätter och utveckla höstsäsongen. Aktiviteterna består av utveckling inom marknadsföring, tillgänglighet och kompetensutveckling.

VAE II pågår 2018–2022 och är en del av EU-programmet Interreg Nord.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.