Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng

Fotograf: Annika Fredriksson. En nöjd Johanna Elenius.

Digitala leder, Nyheter 7 september, 2021

Erfarenhetsutbyte mellan projekt över hela landet

Häromdagen arrangerade Tillväxtverket en heldag med erfarenhetsutbyte för alla 16 projekt runt om i Sverige som tilldelats medel för att stärka affärs- och produktutveckling i företag inom besöksnäringen. Det blev en dag av många intressanta diskussioner och hjälpsamma råd på vägen.

Från Swedish Lapland Visitors Board deltog Johanna Elenius, projektledare för Digital Touring Routes in Swedish Lapland och Maria Sirviö, delprojektledare. Inom Digital Touring Routes erbjuds företag att få konkret nytta av sin närvaro i Google Maps, förbättra sin digitala närvaro på Google och lära sig mer om efterfrågan från besökare på plats.

– Tillväxtverket har skapat väldigt ett väldigt bra forum för erfarenhetsutbyte med andra projekt. Trots olika förutsättningar och skilda projektinriktningar verkar många ha liknade utmaningar. Att både få dela med oss av våra insikter hittills inom projektet Digital Touring Routes och ta del av andras tankar är otroligt lärorikt, reflekterar Johanna Elenius.

Under en dag samlades projektledare från hela Sverige för att tillsammans diskutera sina erfarenheter. Från att utveckla skärgårdsturism i Stockholm till golfturism i Dalarna. Olika projekt men med samma mål: att stötta företagens återhämtning efter pandemin.  

– Träffar för erfarenhetsutbyte syftar till att skapa ett lärande både mellan er som arbetar i projekten och oss på Tillväxtverket. Vi vet att ni som driver projekten har mycket kunskap och kompetens inom olika områden, därför är det otroligt värdefullt att kunna samlas och utbyta erfarenheter medan projekten pågår. Det ger också oss på Tillväxtverket en större förståelse för de behov som finns, berättar Linnea Ax, handläggare på Tillväxtverket.

Frågor som diskuterades var bland annat utbildningsinsatser, platsmarknadsföring och hur få små och medelstora företag att kontinuerligt arbeta med sin digitala närvaro istället för att göra punktinsatser.

– Det ska bli spännande att gå vidare med Digital Touring Routes till hösten, nu med fler insikter i bagaget. Vi har gjort en del tester i under sommaren med superintressant resultat. Hoppas att många företag vill hänga på denna resa, säger Maria Sirviö.

Vill du veta mer om Digital Touring Routes in Swedish Lapland? Hör av dig till Johanna Elenius på johanna.elenius@swedishlapland.com

Och ta gärna en titt på en av kartorna som testats mot besökare på plats under sommaren.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.