Flera satsningar för mötesbranschens återhämtning
Mötesbranschen drabbades hårt under pandemin när aktiviteter blev digitala eller sköts på framtiden. Nu märks att många vill ses fysiskt igen, bokningarna ökar och det sker satsningar för att nå målgruppen och få mötesbokarna att välja Swedish Lapland.
– Det märks tydligt att många vill ses fysiskt igen. Företagen i Swedish Lapland rapporterar att de ser ett ökat bokningstryck på mötessidan, och det börjar också komma in förfrågningar direkt till oss ute på destinationerna, säger Louise Johansson, projektledare marknads- och destinationsutveckling på Kiruna Lapland som nyligen representerat Swedish Lapland på mässan Möten & Events.
Inom projektet Business Capacity Development in Swedish Lapland (BCD) sker satsningar på MICE – Meetings, Incentives, Conferences and Events. Riktade aktiviteter ska nå både nationella och internationella arrangörer som vill hålla olika former av möten och evenemang i Swedish Lapland.
Träffa befintliga och framtida kunder
20–21 april var Swedish Lapland representerade på mässan Möten & Events. Årets tema är is och målgruppen svensk marknad. Från BCD deltog Mattias Mannberg från Luleå, Louise Johansson från Kiruna och Bo Wikström från Skellefteå. Montern stärktes upp med kreativt stöd från Icehotel som bidragit med is samt Camp Ripan och Clarion Hotel Sense som bidragit med priser.
– Äntligen får vi möjlighet att komma ut ur skärmarna för att träffa och utbilda våra befintliga och framtida kunder samt samarbetspartners face-to-face om våra destinationer och utbud. Organisationer och företag behöver fysiska upplevelser mer än någonsin. Här uppe i norr har vi definitivt förutsättningar att leverera något utöver det normala för våra vänner i söder, säger Mattias Mannberg, affärsutvecklare på Luleå Business Region.
– Det känns fint att återigen få möjlighet att visa upp Swedish Laplands unika värden och den bredd av upplevelser som finns i vår region, tillägger Louise Johansson.
Uppskattad visningsresa för mötesbokare
Nyligen avslutades en visningsresa med hållbarhetstema i samverkan med flygcharteroperatören Pro Sky riktat mot mötesbokande företag från Tyskland, Österrike och Schweiz. Destinationer som besöktes var Arvidsjaur, Skellefteå, Piteå och Luleå.
Upplägget och resan fick toppbetyg och benämndes av gästerna som en unik destination med goda möjligheter för företagsevent. Den kanske allra mest uppskattade upplevelsen var Arctic Explorer Icebreaker som gästerna sade var ”one of a kind experience I will never forget”.
Stor potential på fransk marknad
I slutet av 2021 deltog MICE-gruppen på ”Pure Meetings & Events International” i Paris. En årligen återkommande workshop med utställare från Europa som främst möter köpare från franska MICE-industrin. Det fanns en stor nyfikenhet på Swedish Lapland och ett uttalat intresse för regionen. Stort fokus var på hållbarhet och Wood hotel by Elite toppade intresset.
– Vi ser en stor potential att kunna utveckla MICE mot fransk marknad. Frankrike är på gång, de är nyfikna och tycker att vårt utbud är intressant, speciellt vintern men även barmarksperioden. Vi har fått mycket bra nya kontakter under Pure-mässan och detta kan leda till affärer på sikt, säger Anna-Lena Le Goascogne, destinationsutvecklare i Arjeplog.
Presenterat destinationen digitalt
Utöver detta sändes dessutom förra året flera avsnitt av ”Swedish Lapland Live Streaming” tillsammans med MICEboard, en Youtube-kanal som riktar sig till evenemangsarrangörer som genomför till exempel internationella mässor och konferenser. Avsnitten följdes upp med samtal i forumet ”Destination Talks” i mediet Clubhouse.
– Här fick destinationerna tillfälle att presentera möjligheter för möten i regionen. I samtal med intresserade från hela Europa kunde vi tillsammans öka intresset och förståelsen för vad vår destination har att erbjuda på ett mycket kostnadseffektivt sätt, säger David Wellborg, affärsutvecklare på Piteå kommun.
Se alla avsnitt på Youtube: