Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng
Nyheter 22 mars, 2022

Fortsatt stöd till regionens företag för att rekrytera

Kampanjen Work in Swedish Lapland fortsätter. Alla företagare inom regionen som behöver rekrytera personal kan medverka för att nå fler – nationellt och internationellt.

Genom att samla rekryteringsbehovet, sprida det genom smart annonsering och nyttja Swedish Laplands starka destinationsvarumärke hoppas Swedish Lapland Visitors Board kunna hjälpa regionens företag att hitta rätt kompetens. I november 2021 lanserades kampanjen ”Work in Swedish Lapland” och nu är det dags för en fortsättning. Under våren aktiveras annonsering i sociala medier.

– Under vintern såg vi ett bra intresse för våra annonser, och genom AI kan vi allt mer träffsäkert rikta in oss på rätt målgrupp, säger David Björkén, digital marknadsförare vid Swedish Lapland Visitors Board.

Konceptet innebär att samla företagens rekryteringar på en plats under namnet Work in Swedish Lapland. Genom annonsering på sociala medier hittas rätt målgrupp och från samlingssidan slussas den sökande vidare direkt till företagen som själva sköter rekryteringsprocessen. Sidan nås även från webbplatsens Swedish Laplands förstasida, för att nå den stora mängd människor som besöker sidan och redan är intresserade av regionen.

”Fått många ansökningar”

– Vi märkte tydligt en ström av ansökningar i samband med lanseringen av den nya sidan. Det trillade in flera under ett par veckor, alla utländska. Vi har kontakt med en person som det förhoppningsvis kan bli ett längre samarbete med, säger Simon Svahn som medverkade med företaget Björk experience.

En annan företagare som medverkade är Göran Widén på Brändön Loge.

– Vi har fått många ansökningar via denna kampanj, helt klart. Vi han dock rekrytera de flesta redan innan kampanjen, men namn och kontakter har sparats för framtida säsonger. Det är helt rätt sätt att fånga intresserade, säger han.

Kompetensförsörjning stor fråga

I en nulägesanalys som gjordes 2021 svarade regionens företag att det allra största hindret för utveckling är att hitta rätt personal och behålla den.

– Kompetensförsörjning är en väldigt stor fråga som vi inte löser bara genom en rekryteringskampanj, men förhoppningsvis kan vi hjälpa några av företagen att lösa bemanningen genom det här relativt enkla sättet, säger Anna-Karin Landin, kommunikatör och projektledare, och fortsätter:

– Många företagare som medverkade under vintern återkopplade att de fått ansökningar via vår kampanj, så jag hoppas att ännu fler nu tar chansen att vara med och synas i våra kanaler.

Är du företagare och vill synas på Work in Swedish Lapland?

Läs mer här om hur det går till.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.