Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flag English

Fotograf: Skärmbild, press fransk marknad

4 februari, 2021

Frankrike har upptäckt Swedish Lapland

Besöksnäringsföretag i Swedish Lapland har pekat ut Frankrike som en marknad med stor potential. Nu visar intresset från media och reseåterförsäljare att ett tydligt genombrott har skett, intresset för Swedish Lapland har aldrig varit större i Frankrike.

Swedish Lapland Visitors Board har tillsammans med företag och lokala destinationsbolag arbetat fokuserat mot fransk marknad de senaste åren. Framför allt via pressbearbetning. Intresset från fransk media har under en längre tid varit stort och det fortsätter att öka. De senaste åren har vi genomfört pressresor med strategiskt utvalda medier som Le Figaro, Air France Madame och National Geographic France. Under slutet av 2020 var Paris Match och tv-team från TF1 – Frankrikes största privata TV-kanal – på besök i Swedish Lapland. 

– Swedish Lapland inledde första veckan 2021 med att synas i ett 4 sidor resereportage i populära Paris Match och ett långt resereportage om några av Swedish Laplands mest spektakulära hotell i tv-programmet 50’Inside som sändes på prime time på TF1, berättar Anna Skogh press och PR-ansvarig på Swedish Lapland Visitors Board. 

Pressgenomslaget ger ringar på vattnet

Den ökade synligheten i media gör också att intresset för destination ökar också inom travel trade-ledet. Det märks genom att nya franska aktörer inom återförsäljarledet väljer att lyfta in resor till Swedish Lapland i sitt utbud. De redan upparbetade kontakterna väljer dessutom att utöka sitt utbud med fler boenden och aktiviteter. 

Företagen märker också av det växande intresset. Det gör man via ökat antal direkta förfrågningar från besökare som planerar sin resa till Swedish Lapland (när det är möjligt). Det ökade intresset hos fransoserna kan också ses i webbstatistiken för swedishlapland.com

– När man tittar perioden september till januari och jämför mot tidigare år tenderar de franska besökarna på sajten att stanna lite längre på webbplatsen och besöka lite fler sidor än vad man gjorde för ett år sen. Så även om mycket av rese-surfandet mattas av under pandemin så återhämtar sig trafiken från Frankrike. Det tyder på ett växande nyfikenhet på vad vår arktiska destination kan erbjuda, säger Emma Forsberg, webbansvarig på Swedish Lapland Visitors Board.   

Swedish Lapland Visitors Board för också ett antal pågående dialoger med aktörer om potentiella direktflyg mellan Frankrike och Swedish Lapland. Det är ett fint resultat av ett långsiktigt arbete med ökad tillgänglighet för destinationen.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.