Fyra bidrag nominerade till Publishingpriset 2023
Swedish Lapland Visitors Board är även i år nominerade till Publishingpriset i fyra olika kategorier, tre filmer och en trycksak.
The Arctic Lifestyle Magazine är nominerat i kategori Magasin geografiska områden. Magasinet har varit nominerat fyra gånger tidigare.
– Även om vi varit framgångsrika och vunnit Publishingpriset, för webb och film, flera gånger är det viktiga egentligen att bli nominerad. Det är vårt sätt att testa om de produktioner som skapas håller tillräckligt god klass, säger Content manager Håkan Stenlund innan han fortsätter.
– Det jag är mest glad över är att vi är nominerade i olika kategorier varje år. Ibland webb, ibland trycksaker, ibland film. Vi gör bra grejer.
Ett autentiskt berättande
Även i år är tre filmer nominerade. Filmerna produceras också inhouse, ett strategiskt val för att kunna arbeta snabbt, flexibelt, och framför allt – att vi på vår destination äger vår egen röst. Att vi själva kan bestämma över material och kanaler och hur vi berättar för omvärlden om vår arktiska vardag på ett autentiskt sätt.
– De nominerade filmerna har ett dokumentärt anslag och utspelar sig över lång tid. Det är i samma anda som våra andra filmer men utbyggda med arkivmaterial, och väldigt genomarbetade, säger Ted Logart, Content Producer, och fortsätter:
– En viktig del av produktionen är att personerna i våra filmer är engagerade och aktiva i processen. De är duktiga entreprenörer men också människor med en intressant historia, och de låter oss berätta den. Alla historier föregås av ett redaktionellt arbete, genom människorna, företagen och historierna bygger vi varumärket för Sveriges arktiska resmål.
Annika Fredriksson, vd, beskriver också vikten av att få våra egna kommunikationsinsatser bedömda av externa experter, som exempelvis genom juryn i Publishingpriset och Swedish Content Award.
– De fina nomineringarna och priserna vi erhåller är viktiga bekräftelse på att vi håller hög kvalitet. Det är vårt sätt att kvalitetssäkra uppdraget.
Swedish Lapland Visitors Boards nominerade bidrag till Publishingpriset 2023:
Kategori Varumärkesfilmer: The Swedish Lapland Manifest
Kategori Filmer som marknadsför besöksmål och evenemang: A speedskating chain of events – Schaatsen Luleå
Filmer som marknadsför företag och verksamheter: Northern Sweden artisan food – Bea’s rökeri och hamncafé
Kategori Magasin geografiska områden: The Arctic Lifestyle Magazine
Läs mer om tidigare priser för vårt content
Läs mer om tidigare priser för vårt content
Framgångar i Publishingpriset för Swedish Lapland Visitors Board
Två guld i Swedish Content Awards.
Två Grand Prix-vinnare, guld och silver i Publishingpriset 2021