Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flag English

Insikter och inspiration från ATWS 2023 i Japan

Bild på Gergana Nikolova och Johanna Ögren på ATWS 2023

Gergana Nikolova, ATTA och Johanna Ögren Swedish Lapland Visitors Board samtalade om ett fördjupat samarbete.

22 september, 2023

Insikter och inspiration från ATWS 2023 i Japan

Organisationen Adventure Travel Trade Associations årliga World Summit är slut och Swedish Lapland Visitors Boards utsända rapporterar hem från Sapporo i Japan.

Vid avslutningen av ATWS 2023 i Sapporo sa författaren Pico Iyer att han bott i Japan 36 år men ju längre han bott här och ju mer han lärt sig, ju mer främmande känner han sig. Japan är helt enkelt annorlunda. Och det går förstås inte säga emot, ändå har Hokkaido visat, med sin rika natur och Ainukultur att det finns mycket likheter för dem som bor i den nordligaste delen av Japan.

Detta var den första Adventure Travel World Summit i Asien någonsin och när nu kongressen är slut så rapporterar Johanna Ögren och Håkan Stenlund om några take aways de fått med sig hem.


— Det är självklart så att Sveriges Arktiska resmål – Swedish Lapland handlar om det vi väl kan kalla Adventure travel. Vi passar in här med vår natur- och kulturturism. Men det är också så att världen förändras och att vi måste hålla oss ajour med kollegorna på andra kontinenter.

Möjligheterna med AI

Temat för konferensen var ”chōwa” – eller harmoni – och en fråga som ofta ställdes under föreläsningarna var om digitalisering och framväxten av AI kan hjälpa oss med harmonin? Anpassningen till och användandet av AI är i alla fall inget som går att skjuta upp, det är redan här och det fungerar redan i många företags vardag.

”Det finns en rädsla för att AI ska ersätta människor, det kommer AI inte att göra. Däremot kommer människor som inte använder AI att ersättas”.

Max Hardy, Sales Rook

Att AI, ditt företags egen ”avatar”, svarar i chatten när du själv är ute och guidar dina gäster är för många redan vardag. Din dator kan göra affärer medan du själv gör det du är bäst på, det mellanmänskliga mötet.

Max Hardy från SalesRook sa: ”Det finns en rädsla för att AI ska ersätta människor, det kommer AI inte att göra. Däremot kommer människor som inte använder AI att ersättas”.

För din kommunikation kommer ChatGPT att vara fullt tillräckligt bra, ja troligen mycket bättre än mycket annat för att skapa webbtexter och säljmaterial etcetera.

Under konferensen presenterade både forskarna på Boler och entreprenörerna hos Sales Rook mycket intressanta föreläsningar om Interaktionen mellan människor och AI. Det finns mycket som kan göra vardagen enklare.

Hållbarhet och nätverkande

Självklart var också hållbarhet ett återkommande tema genom hela konferensen. Från att varje deltagare fick ett pass med tillgång till tunnelbanesystemet i Sapporo till föreläsningar under veckan. Hållbarhet kommer inte att försvinna från dagordningen, speciellt inte efter en sommar som denna.

Greg Takehara vd på företaget Tourism Cards, sa att de brukade skicka volontärer till världens katastrofer, som orkanen Katrina och tsunamin i Thailand, men: ”numera är det en katastrof i veckan, eller mer, så det är omöjligt för filantroper och volontärer att resa överallt, hela tiden”.

”Människor tog inte på sig bilbälte för att det skulle rädda deras liv, de tog på sig bältet när bilen började göra ett elakt ljud”

Milena Nikolova, BehaviorSmart

På temat hållbarhet diskuterades förstås högt och lågt. Alltifrån konkreta exempel, som anläggandet av nya leder i Anderna, för att minska på nedslitningen av populära Machu Pichu, till vad som krävs för att förändra vårt beteende. Milena Nikolova från BehaviorSmart sa: ”Människor tog inte på sig bilbälte för att det skulle rädda deras liv, de tog på sig bältet när bilen började göra ett elakt ljud”. Hur gör vi de hållbara beteendeförändringarna som krävs icke förhandlingsbara?

ATWS är förstås också en festlig tillställning. Den som deltar för första gången eller som är återkommande ser snabbt att människor känner igen varandra. Det informella formatet skapar naturliga nätverk som kan vara av avgörande skillnad. En viktig sak att ta med är att du som företag kan vara med alldeles gratis i ATTA organisationen. Det du får är medlemsbrev och utskick om olika trendspaningar med bra data etcetera under året. Självklart får du mer ju mer du betalar men hur som helst är det ett utmärkt nätverk att fånga upp även för de minsta företagen.

”Upplevelsen från Japan är att många har blicken riktad norrut

Johanna ögren

— För oss på Swedish Lapland Visitors Board blir det nu viktigast följa upp alla de möten vi haft och kanske framförallt se hur vi kan fördjupa samarbetet med ATTA så att vi och våra företag kan få ut så mycket som möjligt av ett sådant samarbete. I framtiden hoppas jag förstås att vi och våra företag kan ta större plats i detta sammanhang. För upplevelsen från Japan är att många har blicken riktad norrut, säger Johanna Ögren.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.