Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng
Nyheter, Statistik 20 september, 2021

Juli – ny rekordmånad för Swedish Lapland

Efter en mycket dyster period för besöksnäringen i Swedish Lapland, skymtar nu några ljusglimtar på horisonten enligt senaste preliminära inkvarteringsstatistiken från SCB. Med över 400 000 svenska gästnätter under juli månad har destinationen slagit rekordet från 2019.

Att gränserna mot Finland och Norge varit mer eller mindre stängda i sommar, minskade andelen internationella resenärer i Swedish Lapland med ca 40% under juli i år, jämfört med 2019. Men förlusten dämpades av andelen svenska resenärer som ökade med 37% jämfört med 2020 och 14% jämfört med 2019.

Det vill säga fler än någonsin! Under rekordåret 2019 hade Swedish Lapland över 377 000 svenska gästnätter under juli månad, i år var det ca 430 000.

– Det är roligt att se att svenskarna äntligen hittat tillbaka – och med råge! Sommaren förra året var sannerligen dyster men nu när reserestrektioner lyfts och allt fler vaccinerat sig märks det tydligt att svenskarna tagit tillfället i akt att utforska sitt eget land, säger Maria Sirviö, omvärldsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.

Sammantaget har det dock varit en ganska blek sommar och förlusten av, framför allt, norska gästnätter är fortsatt kännbar. Perioden maj-juli i år landade på +43% jämfört med 2020 men något nedslående -32% jämfört med samma period 2019.

– Trots avsaknaden av den stora volymen av norrmän samt finländare har så har sommaren varit långt över vår förväntan. De flesta besökare har varit par som rest genom Sverige för att sedan njuta av Tornedalens natur och läckerheter i kombination med Kiruna och Abisko, säger Susanne Wallin, Ägare och VD på Haparanda Stadshotell.

Under sommaren har Swedish Lapland Visitors Board tillsammans med lokala destinationsmedarbetare genomfört flera riktade insatser mot svensk marknad, främst genom digitala kampanjer.

– Vi har satsat stort på att visa upp utbud och möjligheter som ligger i linje med de trender som råder på resemarknaden. Resandet med bil och tåg förväntades öka och därför genomfördes olika sommarkampanjer tillsammans med såväl tågoperatören Vy som flertalet stora hyrbilsaktörer där vi lyft produkter och resrutter, samt försökt finnas i kommunikationskanaler där den potentiella gästen också finns, säger Johanna Ögren, marknadsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.

– Vi hyser nu gott hopp om vintersäsongen då vi lyckats locka två nya internationella direktflyg till destinationen och har förhoppningsvis en efterlängtad återhämtning av flera viktiga utlandsmarknader i sikte. Intresset för oss är fortsatt stort i såväl Europa som resten av världen, avslutar Johanna Ögren.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.