Fotograf: Mia Stålnacke
Kampanj i europeiskt samarbete
Tillsammans med NECSTouR och European Travel Commission (ETC) har Swedish Lapland Visitors Board gemensamt arbetat med att stötta besöksnäringen efter pandemin. Bland annat genomfördes kampanjen #OpenuptoEurope, med lyckat resultat för resmålet Swedish Lapland.
En del i återhämtningsarbetet efter pandemin har för Swedish Lapland Visitors Board varit att närma sig europeiska partners. Därför blev organisationen under 2021 medlem i NECSTouR – en organisation för regionala besöksnäringsföreträdare runt om i Europa. NECSTouR riktar sig till destinationer som definierat alla tre aspekter av hållbarhet – ekonomisk, social och miljömässig – som en viktig komponent för att bli en konkurrenskraftig destination i besökarens ögon.
Kampanj för att stötta resande inom Europa
Via NECSTouR och European Travel Commission (ETC), inleddes ett arbete under andra halvan av 2021, som handlade om Europas återhämtning från Covid-19. Bland annat arbetade man fram en kampanj med namnet #OpenuptoEurope med syfte att stötta resande inom Europa, som ett led i att få den europeiska resemarknaden på fötter igen.
– Vi är mycket nöjda med detta första samarbete med NECSTouR och ETC och ser fram emot fler möjligheter likt denna säger Johanna Ögren, Marketing Strategist på Swedish Lapland Visitors Board.
Med stöttning av EU-kommissionen marknadsfördes en rad olika destinationer runt om i Europa, på marknader och utifrån teman som respektive destination fick välja själva. Swedish Lapland Visitors Board valde via det regionala återhämtningsprojektet ReBoost, att som enda svenska destination gå med i den europeiska kampanjen. Bland övriga 33 deltagande partners märktes bland andra Visit Portugal, Visit Denmark, Andalusia Tourism Board, Booking.com, Expedia, Piemonte och German National Tourism Board.
Resultat långt över genomsnittet
Swedish Lapland Visitors Board valde att fokusera på de marknader som dels är traditionellt stora hos oss, dels är marknader där resandet ökat kraftigt under pandemin, och Sverige, vår hemmamarknad. Hänsyn behövde också tas till regler och lagar runt pandemin, för att försäkra sig om att det överhuvudtaget skulle gå att resa relativt enkelt och billigt från de europeiska marknaderna till Swedish Lapland. Valet föll på marknaderna Tyskland, UK, Benelux, Frankrike och Sverige.
– Till hjälp och stöd fick vi bolla med ETC:s egen reklambyrå i England, som också var med och tog fram tre utvalda teman med oss. Vi fokuserade på Food, Iconic Places och Northern Lights, säger Johanna Ögren.
Kampanjsida togs fram för Swedish Lapland, där alla tre teman presenterades ytterligare. Kampanjsidorna översattes också till respektive språk.
Sedan marknadsfördes Swedish Lapland som resmål via både sociala medier och annonsering på utvalda ställen online. Annonsbudgeten delades lika mellan Swedish Lapland Visitors Board och ETC, som också var ansvariga för att lägga upp och sköta annonseringen.
– Som vanligt presterade Swedish Lapland riktigt bra! Vi låg långt över genomsnittet för kampanjerna. Bäst gick vi i UK, där våra interaktioner per räckvidd (ITR) låg på 5 procent jämfört med benchmarkvärdet på 1 procent. Vi presterade över snittet på samtliga marknader vi annonserade på, säger Johanna Ögren.
Läs mer om vårt medlemskap i NECSTouR och organisationens årsmöte.