Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng
Cyklar längs en skogsstig i blekt midnattsljus

Fotograf: Emrik Jansson

Nyheter 30 mars, 2020

Nytt läge och Swedish Lapland justerar marknadsföringen

Krisen för vår bransch är svår. Det är ingen som kan blunda för det. För många lyser intäkterna med sin frånvaro och för varje dag som går sinar kassorna. Förra veckans varsel och korttidspermitteringar har i veckan följts av några konkurser och rekonstruktioner, och något direkt slut kan vi tyvärr inte se i närtid. Tro oss, när vi säger att vi på Swedish Lapland Visitors Board lider med alla er som nu går igenom detta stålbad och att vi som regional organisation kommer att göra allt vi kan för vår bransch. 

”Sen kommer det alltid finnas de som vill ha mer.” 

Ni som lyssnade på regeringens presskonferens i onsdags lade säkert märke till denna fras. Alla fyra deltagarna sa samma sak. Och upprepade det flera gånger. Även om mycket i regeringens paket är bra, så är det inget räddningspaket för alla och speciellt inte för mikroföretag i Sveriges glesbygd. Vi på Swedish Lapland Visitors Board förstår att ett krispaket, för att få snabb effekt, måste sättas in där marknadskrafterna också är starkast, men det innebär inte att vi stillatigande kommer att säga att detta är den enda eller rätta lösningen. Vi kommer att agera med alla våra möjliga medel för att även det de minsta företagen ska få aktivt stöd. För besöksnäringen är det viktigt med både och, istället för antingen eller. Vi vill att stora hotellkedjor såväl som små aktivitetsbolag så fort som möjligt får hjulen att snurra i landet. 

I veckan har vi haft möte mellan Landshövdingarna i Västerbotten och Norrbotten, Norrbottens Regionråd Nils-Olov Lindfors och vårt företagsråd. Vi vill rikta ett stort tack till alla som deltog och som på ett mycket tydligt sätt synliggjorde den kris vi nu befinner oss i. Vi fortsätter veckovis att mötas tillsammans med våra lokala destinationer och vi samarbetar så mycket vi kan med resten av de främjandeorganisationer vi har i regionen. 

Så vad är då lösningen? Det finns självklart ingen som på rak arm kan säga det. Men enligt vårt sätt att se, så skulle två konkreta åtgärder vara mycket välkomna: För det första bör vi följa Norges exempel och tillåta korttidspermittering upp till 100%. Även om nuvarande möjlighet, upp till 60% passar en del, så hjälper det föga om försäljningen är nära noll. För det andra behöver staten möjliggöra så att fasta kostnader, även för de företag som äger sina egna anläggningar, går att täcka. Att staten täcker delar av en tillfällig hyressänkning ger effekt till vissa i de större städerna. Men i Swedish Lapland, där det är vanligt att äga sin anläggning, vore det också välkommet och att få täckning för dessa kostnader även om ägandet ser annorlunda ut. 

Corona-utbrottet leder till att vi utökar vår nordiska satsning på marknadsföring. Här är en rad satsningar vi nu gör:

– Vi kommer paketera mer tematiskt mot nordisk marknad och titta på nya säljytor, exempelvis magasinens resepaket – något som redan testats i Arjeplog med Amelia Adamo, och varit lyckosamt. 

– Vi kallar våra campinganläggningar till ett digitalt möte för att se vad de samlat vill göra för att stötta försäljningen i sommar. 

– Vi ökar fokus på PR i svensk media och arbetar nu fram en lista på prioriterad svensk media med kort pressläggning att bearbeta inför sommaren – allt från campingtidskrifter till vecko- och månadspress. 

– Vi tittar fortsatt på tågresandet och kommer arbeta vidare med paketering av tågresor tillsammans med VY, SJ och Inlandsbanan.

– Vi fortsätter med digital bannerannonsering i Expressen året ut, där vi jobbar fram fler annonser att varva mot svensk marknad, för att kunna lyfta så många olika teman och företag som möjligt. 

– Vi har påbörjat omställningen på webben mot sommar, där vi också tittar på tematiska sidor för att stötta det lokala och nordiska resandet.

– Vi har tagit fram sommarfilmer som väntas vara klara att börja spridas i maj månad.

– Vi tittar också på möjligheten att ta fram ”Local Hero”-innehåll för att genom det slussa intressenter vidare till företagens olika erbjudanden. 

Parallellt håller vi också vår internationella linje gällande marknadsföring och förbereder oss för att vara i framkant när resandet återupptas globalt. Vi har tät kontakt och dialog med våra samarbetspartners ute i världen och stöttar dem med det som behövs. Här lyfter många att det är än viktigare nu, att våra företag har uppdaterade priser och produkter för 2021 – så att man är redo när affärerna återupptas. 
 
Utöver detta har vi anpassat många av våra affärsutvecklande insatser till rådande läge, fler är på gång. Vår förhoppning är att de också ska kunna erbjudas till er företagare på ett än mer förmånligt sätt än tidigare. 
 
Swedish Lapland Visitors Board är övertygade om att det kommer bättre morgondag, även om den inte kommer i morgon. Tillsammans står vi starka i denna omvälvande tid. Vårt jobb är att göra absolut allt som är möjligt för att näringen ska stå starkt när stormen bedarrat. Vi lovar att vi inte kommer tappa en enda möjlighet att påverka utvecklingen framåt.

Vänligen,
Andreas Lind, vd Swedish Lapland Visitors Board

Mig når du på: andreas.lind@swedishlapland.com eller 070-205 03 01

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.