Nytt utseende möter besökare på swedishlapland.com
Swedishlapland.com har i princip sett likadan ut sedan sajten lanserades. Innehållet har däremot utvecklats över tid. För att låta utseendet hänga med både innehållets utveckling och dagens krav och förväntningar så har startsidan fått sig en ny kostym.
Slutkundswebben swedishlapland.com har i princip sett likadan ut sedan sajten lanserades 2016. Mycket har hänt både på innehållssidan hos oss men också hur man konsumerar webbar idag skiljer sig från tidigare, och förväntningarna och kraven ser annorlunda ut. För att kunna möta den globala resenärens förväntningar har sajtens ansikte utåt – startsidan – fått ett nytt utseende.
– Vi har ett helt annat utgångsläge och ett helt annat behov nu jämfört med när sajten först lanserades. Inte bara har vår contentbank vuxit enormt men vi har också gjort stora satsningar på rörligt content. Så det är både ett naturligt steg och ett behov som lett fram till utvecklingen, säger Emma Forsberg, Digital Content Editor.
Smartare sätt att lyfta innehåll
Den nya startsidan gör det möjligt att lyfta flera sorters content som filmer, lång-läsning, listor, bilder, teman mm. Grunden är egentligen är densamma som tidigare, så även om utseendet är nytt så är arbetet bakom inte så stort. Det är lite grann som att vi målat en fondvägg som får hela huset att kännas nytt.
Det nya utseendet är ytterligare ett steg i utvecklingen för att kunna möta dagens besökares förväntningar och krav. Ett tidigare steg var att göra om formatet för hur artiklar visas på sajten, för att även där göra det möjligt att berätta med rörligt och berätta mer runt en story.
– Vi berättar allt fler berättelser och vårt innehåll har förändrats över tid, och det har lett till behovet att utveckla webben med oss, säger Håkan Stenlund, Content Manager.
– Från att tidigare ha varit begränsade till att endast kunna lyfta en viss sorts content på startsidan har vi nu möjlighet att lyfta allt content vi gör, oavsett om det är en story, en listicle, en bild eller film, säger Emma Forsberg.
Sammanhållen design och teamwork
Det är Swedish Lapland Visitors Boards redaktion som har tagit fram en skiss för den nya startsidan och webbyrån Oh My har genomfört uppdraget med fokus på användarperspektivet.
– Eftersom budgeten är begränsad har vi fått vara lite smarta, men det är kort och gott ett helt fantastiskt teamwork. Och så roligt att gå från idé till verklighet med hjälp av Oh My, säger Håkan Stenlund.
– I grunden är sajten egentligen densamma som tidigare, men vi har fräschat upp utseendet. Vårt grafiska manér för typografi och bilder går som en röd tråd genom alla våra publikationer, oavsett om vi producerar filmer, magasin eller en uppdaterad webb. På så sätt stärker vi vår image och skapar en tydlig identitet som gör att besökaren känner igen sig, oberoende av i vilken kanal vi syns, säger Anna Lindblom, Design Manager.
– Det är framför allt väldigt roligt att kunna bjuda på att besökarna möts av vårt bästa material direkt på startsidan, säger Emma Forsberg.