
Premiär för Swedish Lapland Monthly Sessions lockade företagare från hela länet
I förmiddags var det premiär för den första livesändningen under konceptet Swedish Lapland Monthly Sessions. Temat för sessionen var De senaste trenderna inom besöksnäringen och över 15 nyfikna deltagare dök upp på skärmen.
Under förmiddagens dragning gick Johanna Ögren, Head of Marketing and Business Development, igenom spaningar från Kairos Travel Trend Report 2024. Vi fick bland annat veta att matens betydelse ökar – Culinary Food Trips är på uppgång. Johanna berättade också om dim sum-turism – en ny trend där resenären väljer fler korta aktiviteter snarare än färre långa. Man vill ha variation och kunna tillfredsställa flera behov under samma resa. Bleisure, algoritmturism och hållbarhetsparadoxen var tre andra ingredienser i trendmixen.
Tanken med Swedish Lapland Monthly Sessions är 45 minuter långa livesändningar som följer olika teman. En gång i månaden bjuder Swedish Lapland Visitors Board in företagare inom besöksnäringen i Norrbotten för att ta del av trender, kunskap och inspiration. Det finns även tid för frågor, småprat, eventuella nyheter och nätverkande.
Nästa Monthly Session går av stapeln 28 februari och temat är Lär dig mer om den franska marknaden.
Om du är verksam inom besöksnäringen i Norrbotten och vill delta hittar du all information och Teams-länkar här.