Fotograf: Skärmavbild Zoom, ASSL Upgrade
Programmet som fick vingar
Corona-kris sker. Regionerna petar in fem miljoner i utvecklingsprogrammet ASSL Upgrade. Företagare från hela Swedish Lapland börjar dagligen koppla upp sig mot en digital aula. Du kan aldrig ana vad som hände sen.
Olivia Karlberg ringer upp mig. Hon vill ha tag på en bild till sitt eventföretags hemsida. (Jag skickar den idag, du har den på mailen i samma stund som du läser detta.) Olivia bubblar av energi. Hon är så glad att prata med någon på Swedish Lapland. Jag har lite svårt att finna mig, varför skulle det vara något märkvärdigt? Min arbetsplats har knappats rockstjärnestatus. Rätt snart fattar jag att det har den visst. För ungefär 100 företagare utspridda på 25 % av Sveriges yta är Swedish Lapland Visitors Board just nu deras bästa vänner. Nu tänker jag försöka berätta varför.
I Swedish Lapland hade besöksnäringen satt som mål att fördubbla omsättningen, från 4,1 miljarder kronor år 2010 till 8,2 miljarder kronor år 2020. Målet var på god väg att nås när Corona-viruset förändrade allt.
Besöksnäringen raderas
I slutet av januari 2020 konstaterades den första Corona-smittade i personen i Norden, en turist i finska Lappland. Pressen ringde och frågade vad branschen gjorde och tänkte. Monica Risenius vd för Kriuna Lapland svarade klokt och samlat på frågor. 23 februari ökar plötsligt antalet Coronafall nordöst om Milano och strax därefter konstaterades samhällsspridning – ett utbrott som bara var början på den spridning som skulle komma att ske i Europa. Sista dagarna i februari diskuterade marknadsgänget på Swedish Lapland Visitors Board om vi verkligen ska åka på resemässan ITB i Berlin och hur vi ska göra med vinterns visningsresor? Nån enstaka tror att vi måste ställa in. Dagarna efter konstateras samhällsspridning i land efter land. 10 mars stänger Italien som det första europeiska land sina gränser, många följer raskt efter. 16 mars meddelade SAS att efterfrågan på flygresor var i princip obefintlig och ställer därmed in merparten av sin verksamhet. Susanne Wallin på Haparanda Stadshotell har beskrivit det som skedde så här:
– Vi gick från ökande efterfrågan, rekordsäsong i branschen och nya satsningar till spöklikt tomma lokaler på en vecka. Marknaden är i princip noll nu”
När den stängda världen var ett faktum ekade stugor och hotellrum tomma. Där hundspann brukade glida fram med besökare från världens alla hörn låg nu vårsnön orörd. Kockarna stod plötsligt näst intill sysslolösa i restaurangköken både i Lannavaara och Luleå. Räkningarna och kostnaderna upphörde däremot inte. Elen, hyran, hundmaten, arbetsgivaravgifter och amorteringar skulle fortfarande betalas. Vi som besöksnäringsorganisation pratade dagligen med företag som berättade om hur avlägsna regeringens räddningspaket kändes för ett enmansföretag i inlandet eller för ett familjeföretag i en kustkommun. Livbojarna som kastades passade några, men långt ifrån alla. Förutom efter ett mirakel och en bra sommar så sökte företagen lättnader i kostnadsmassan och kanske kunde tid satsas på utveckling och att bygga nätverk – det som i den dagliga ruljangsen fått stå tillbaka.
Hjältarna gör entré
Någonstans här kliver den här historiens hjältar in. De är inte hjältarna som bär tajta trikåer utan våra hjältar bär snarare fotriktiga skor och diskreta smycken. De trivs bäst i korridorer och bland pärmar i prydliga rader. Kanske inte hjältarna som vi hade föreställt oss dem, men hjältarna branschen behövde. Region Norrbotten och Region Västerbotten, besöksnäringsföretagens beskyddare satsar FEM miljoner på en näring i kris. Pengarna ska gå till ASSL Upgrade, ett progam vi designat för att ge företagen kostnadstäckning samtidigt som de sätter sig i skolbänken för att rusta sig för en värld efter Corona. Enkelt uttryck så erbjuder sig regionerna att betala lönen för den som deltar i ASSL Upgrade. Programmet skulle pågå åtta veckor och maxersättningen per företag var 50 000 kronor. Från idé till inlämnad och godkänd projektansökan går det undan. Men det är inget mot vad som väntar sen. 22 april öppnar anmälan, på knappt en timme har de första 100 företagen anmält sitt intresse och första måndagen i maj träffades de 100 deltagarna för första gången i deras nya digitala aula på Zoom.
Tack vare att vi hållit i en uppsjö av utvecklingsinsatser för besöksnäringsföretag under många års tid behövde vi bara ge Richard Westerberg ytterligare en titel jämte affärsutvecklare, nämligen rektor, innan vi började forma ASSL Upgrades innehåll. I regionen har vi tillsammans med företagen och alla lokala destinationer (som Arjeplog, Visit Skellefteå och Avkí i Gällivare) arbetat fram ett affärs- och produktutvecklingsprogram som vi kallar ASSL (Arctic Spirit in Swedish Lapland). Inom det hade vi tidigare tränat företag att bland annat ta betalt genom att tillföra ytterligare kunskaper inom kalkylering, producera innehåll för sociala kanaler och gjort olika produktutvecklingsworkshops inom t.ex wellness. Nu kom alla utvärderingar och all kunskap om företagens efterfrågan väl till pass. Vi hade redan en uppfattning om vad besöksnäringsföretagen i Swedish Lapland ville vässa sig inom. Marknad, digital utveckling, hållbarhet, värdskap, krishantering och omvärldsanalys. Ambitionen var att rusta företagen för en värld efter Corona.
En annan sak som kom väl till pass var det stora strukturfondsprojektet Business Capacity Development in Swedish Lapland vi driver. Vi hade möjlighet och medel att sätta ihop och genomföra programmet inom det. Därmed kunde regionernas pengar gå till företagen, medan EU:s strukturfonder stod för själva innehållet i ASSL Upgrade.
En tanke får vingar
Om jag säger att rektor Westerberg hade en del att stå i där i april och början av maj så ljuger jag inte. Veckorna skulle fyllas med innehåll, allt tekniskt och praktiskt sättas på plats, dubbelkollas och idiotsäkras. Maria Sirviö som till vardags jobbar med statistik och omvärldsanalys hos oss klev in som vice rektor. Hennes erfarenhet av att facilitera workshops och att sätta saker i ett större sammanhang tillförde en del av det som blev nyckeln till ASSL Upgrades framgång – dialogen och engagemanget. Deltagarna har i åtta veckor i sträck ständigt kommit med följdfrågor, tips och delat med sig av sin erfarenhet till varandra. Chatten har gått varm, aulan har bubblat av värme och gemenskap. Tips på föreläsningar att ta del av på Youtube har tittats på, länkar till extra material har klickats och lästs och de veckovisa utvärderingarna har fyllts i.
Ja, nu pratar vi mer om de veckovisa utvärderingarna. När man fyller ett utvecklingsprogram med innehåll när själva programmet redan har startat så kan man kanske tänka att det är kan kännas lite övermäktigt att dessutom varje vecka stämma av vad som har funkat, vad som kan förbättras och vad man kan anpassa kommande veckorna utefter utvärderingen som den senaste veckan fick? Svaret är nej. Det är inte övermäktigt. Utvärderingarna tillförde kraft, energi och en tydlig vägriktning. Genom deltagarnas återkoppling visste Richard och Maria att ASSL Upgrade svarade upp på förväntningarna. 8 av 10 i snitt vecka efter vecka måste ju ändå vara ett tecken på att det är med en viss glädje deltagarna loggar in i Zoom.
Tillbaka till Olivia. När jag pratade med Olivia får jag veta något som inte de veckovisa utvärderingarna fångat upp. ASSL Upgrade har fått vingar. I Arjeplog har företagen som går programmet tagit steget från det digitala mötet i föreläsningsaulan till riktiga träffar. Man hälsar på hos varandra, fikar tillsammans. Nån gång har ett par kopplat upp sig tillsammans för att ta del av en föreläsning bakom bara en skärm berättar Olivia. Plötsligt hade Olivia fått nya vänner i samma bransch som hon kan lyfta funderingar runt det egna företaget med. ASSL Upgrade blev mötespunkten och nätet mellan 100 företag i regionen, nu är ingen ensam i krisen. Runt om alla har ett extra kontakt- och skyddsnät vecklats ut. Pia Huuva, superkreatör och entreprenör i Tornedalen skriver så här på Facebook:
– Är ”sjukt nöjd”, mycket peppad och framför allt glad för all ovärderlig kunskap och de nya härliga kollegorna och nya kontakterna dessa snart 8 veckor gett och ger varje dag på förmiddagarna när vi träffas ca 100 pers i vår digital aula!
I bilar, vid köksbordet, strax innan besöket på BVC och just efter skolavslutningen, ASSL Upgrade har varit med överallt. Kanske är det så som engagemanget blir så himla tydligt? För att inte missa dagens föreläsning så kopplar man upp sig från bilen parkerad på en rastplats strax utanför slutdestinationen för riktigt hela vägen fram hann inte Olivia den här gången. Ingen smyger inte ut bakvägen, utan hela gruppen meddelas att man tyvärr måste avvika för ett plötsligt förkylt barn måste hämtas på föris. ASSL Upgrade har funnits där mitt i livet.
Det blir verkstad
Under de åtta veckorna har både mina kollegor och inhyrda föreläsare fyllt förmiddagarna i ASSL Upgrade med innehåll. Eftermiddagar och fredagar har varit vikta till egna studier och möjlighet att omsätta det man just lärt sig till nytta för det egna företaget. Något vi också såg att många verkligen gjorde. Alla gjorde kanske inte riktigt lika mycket som Max Hensler på Norrskenslodge i Övertorneå?
– Vi byggde en ny webbplats redo på en vecka, planerade nya aktiviteter, byggde en blogg, inrättade Bokun, genomförde två PR-kampanjer, koncentrerade oss på en marknad, reviderade video- och fotomaterial, utvecklade Instagram-kampanjer, hittade två nya partners och tagit fram några storytelling. Även färgerna på stolarna i restaurangen ändras.
Under programmets gång har alla våra kollegor runt om i destinationen presenterat just sin lokala destination, för inte är det helt självklart att en företagare i Pajala vet vad företagen i Sorsele har att erbjuda. Nu vet dom. Det har pratats om exakt hur Swedish Lapland och de lokala destinationerna arbetar tillsammans, hur vi bearbetar den internationella resemarknaden, om hur det kan komma sig att New York Times så gärna vill komma hit att vi inte längre behöver skicka inbjudningar utan de bjuder in sig själva, om service utöver det vanliga, om annonsering på Facebook, om hur ett år ser ut för en turoperatör och om varför det är så förbaskat viktigt med en poäng när du berättar en historia.
Tillsammans
Klipp till sista dagen på ASSL Upgrade. Examen. Aulan fylls, vd håller tal, Richard och Maria hyllar alla engagerade deltagare, föreläsarna tackar för att de fick lära känna den här sprudlande gruppen, hyllningarna avlöser varandra. Det blir tydligt att det här är ett gäng som kommer att sakna varandra. Det skrivs i chatten om att logga in som vanligt på måndag igen. Richard säger skrattande, ”gör ni det om ni vill, jag ska ta semester”.
Hur det blev vet jag inte. Men det jag vet är att dessa åtta veckor i en digital aula var mer än ekonomiskt stöd och mer än en digital utbildning för alla inblandade. Det här var början på något nytt. Tillsammans, uppåt, framåt. Vi är hedrade som fått ha direktkontakt med 100 företagare, vi är imponerade av drivet och förmågan att fortsätta skapa och hitta nya vägar när världen som vi känner den ställts på ända. Det jag inte tror att Olivia och resten av gänget helt förstår är att det är de som är rockstjärnorna. Varje dag, varje timme gör de Swedish Lapland till ett bättre ställe att bo och leva på för oss alla. Utan dem finns inget. Och ska nu någon kunna ta oss ur detta Corona-mörker så är det dessa företagare. Som gjort pengar av norrsken, serverat middag på packis, skapat gömställen i skogen, konsthallar i Tornedalen, öppnat ett internationellt hotell i Tärendö och lockat världens största kändisar till trädkojor i Harads. Vi älskar er!
Mer att läsa om ASSL Upgrade:
”Utan ASSL Upgrade hade vi slitit vårt hår”
Swedish Lapland rustar företag för tiden efter pandemin
Nytt finansiellt stöd hjälper besöksnäringsföretag i Swedish Lapland att behålla sina anställda
Det här är ASSL Upgrade