Fotograf: Cody Duncan
Trippelrekord för besöksnäringen i Swedish Lapland
2019 har varit ett synnerligen bra år för besöksnäringen i Swedish Lapland enligt den preliminära inkvarteringsstatistiken från SCB. En ökning på 8 % av gästnätter jämfört med 2018, över 3 miljoner gästnätter samt en ökning över årets alla säsonger – ett viktigt steg för hållbar utveckling.
Jämfört med 2018, har 2019 varit ett riktigt rekordår för besöksnäringen i Swedish Lapland. Antalet gästnätter ökade från 2,9 till 3,2 miljoner – en ökning på 8 %. Vilket är den högsta registrerade årliga ökningen någonsin för Swedish Lapland och dubbelt så mycket mer än riksgenomsnittet.
– Det är visserligen preliminära siffror men det här är så klart roliga nyheter! Det visar att det finns en fortsatt ökad efterfrågan på de arktiska upplevelser som våra professionella entreprenörer erbjuder, säger Andreas Lind, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
2019 är också första gången det har registrerats fler än 3 miljoner gästnätter. Anmärkningsvärt är att antalet gästnätter ökat under årets alla månader, vilket antyder att det finns ett växande intresse utöver de mer populära sommar- och vintersäsongerna.
– En ökning av gästnätter utanför våra traditionella högsäsonger är positivt utifrån vår strävan mot att bli en året-runt-destinationvilket är ett viktigt steg i utvecklingen mot ekonomisk hållbarhet i branschen, fortsätter Andreas.
– Vi har länge arbetat strategiskt mot en utveckling av lågsäsongen under barmarksperioden och att siffrorna pekar mot en säsongsförlängning tolkar vi som att arbetet börjar ge resultat, säger Johanna Ögren, Marknadschef, Swedish Lapland Visitors Board.
Ett ökat antal besökare under lågsäsong innebär att entreprenörer får bättre ekonomiska förutsättningar att driva sin verksamhet, kunna anställa åretruntpersonal och därmed bidra till den lokala ekonomin.