Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flag English

Fotograf: Peter Rosén/Lapplandmedia

8 februari, 2019

Rekordår för besöksnäringen i Swedish Lapland

Destinationen Swedish Lapland ökar med 5 procent i antalet gästnätter för 2018, en ökning fördelad över hela året, enligt den preliminära inkvarteringsstatistiken från SCB. Andelen utländska gästnätter ökar från 29 till 33 procent, ett gott betyg för de attraktiva företag som finns och de marknadsinsatser som görs inom destinationen.

Idag släpptes den preliminära inkvarteringsstatistiken för 2018 – ett rekordår för Swedish Lapland. Den totala ökningen, jämfört med 2017, landar på +5 procent. En ökning högre än rikssnittet och under nio av tolv månader har besökarantalet varit högsta någonsin.Vår redan starka vintersäsong fortsätter öka med 13 procent jämfört med föregående år.

– Men ännu viktigare för näringens utveckling är att vi ser att ökningen är fördelad över hela året för de marknader vi bearbetar, säger vd Erika Mattsson.

– Tillsammans med lokala destinationer och företag arbetar vi aktivt med att stärka alla säsonger, för vi är medvetna om att destinationen har mycket att erbjuda den globala resenären, året om. Därför är det också extra roligt att vi 2018 passerade gränsen om 1 miljon utländska gästnätter, fortsätter Erika.

Fler gäster med nytt direktflyg

2018 fick både Skellefteå och Kiruna ett direktflyg från Rotterdam respektive Amsterdam, en sommartid och en vintertid. En etablering som följdes upp med en målinriktad marknadsbearbetning och ökning av holländska gästnätter med 42 procent.

– Swedish Lapland har mycket som attraherar den holländska resenären – dels vårt Fly & Drive-koncept som passar bra sommartid, dels har vi vintertid våra isar som attraherar den holländska skridskoligan. Det tar tid att bygga upp kännedom om en ny destination hos resenären, därför är det roligt att se att vi redan första året vi är igång, lockar hit rejält många nya holländska gäster, säger Johanna Ögren, Marknadschef.

Stanna längre-kampanj

Digitala sommarkampanjer mot framför allt Norge har varit väldigt framgångsrika i år, både när det gäller att få hit campinggästerna och sedan att få dem att stanna några nätter extra. Från maj till september registrerades högsta antalet norska gästnätter någonsin.

– Tillsammans med destinationens campingföretag har vi riktat digital annonsering kring aktuella evenemang och erbjudanden till de norska gäster som redan befunnit sig på plats här i regionen för att få dem att stanna längre. Extra roligt har det varit att se, att många campinganläggningar faktiskt har gjort affärer direkt på Facebook Messenger tack vare våra annonskampanjer, berättar marknadschefen Johanna Ögren.

Nyckelmarknader som Storbritannien och Tyskland har också ökat under 2018 men de snabbast växande marknaderna är Nederländerna, USA och delar av Asien – framför allt Indien, Singapore och Taiwan. Andelen utländska besökare uppgick till 33 procent under 2018 jämfört med 29 procent föregående år, vilket är högre än riksgenomsnittet.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.