Fotograf: Ted Logart
Roadtrip i Swedish Lapland – en ny väg till fler affärer för regionens företag
Inom strukturfondsprojektet Business Capacity Development in Swedish Lapland gör vi sedan årsskiftet en satsning runt nya affärer och partnerskap. Tanken är att vi ska lyfta blicken utanför våra traditionella samarbetspartners inom reseledet och hitta nya aktörer att samarbeta med, där vi också kommer närmare slutkonsumenten. Målet är att skapa direkt företagsnytta för lokala besöksnäringsföretag. David Wellborg, destinationsstrategi i Piteå, leder teamet för Nya affärer och partnerskap.
Tidigt i processen identifierade gruppen hyrbilsföretag som tänkbara samarbetspartners. Vi vet att i spåren av coronapandemin kommer resenären att föredra att resa med bil, antingen egen eller hyrbil. Teamet kontaktade därför nationella hyrbilsaktörer för att se om intresse att samarbeta och marknadsföra resor fanns, och gensvaret var stort.
Just nu rullar flera kampanjer, erbjudanden och kommunikationsinsatser med olika aktörer, direkt mot svensk marknad. Nedan ser vi ett exempel med Avis, där resenären får tips om smultronställen i Swedish Lapland via lokala guider.
– Genom att lyfta det turistiska utbudet, som både relaterar till drömfasen och uppmanar till att ”boka nu”, så strävar vi att inspirera till resande norrut. Syftet med dessa insatser är att få svenskarna att upptäcka Swedish Lapland och skapa affärer för regionens besöksnäringsföretag, berättar Bo Wikström, affärsutvecklare på Visit Skellefteå och del av teamet för nya affärer och partnerskap.
– Det är otroligt kul att se hur snabbt vi kunde ställa om och arbeta mot nya aktörer på marknaden, och att vi inom regionen sitter på så otroligt mycket gemensamt innehåll, kunskap och förutsättningar som gör att vi snabbt och effektivt kan komma till färdiga resultat, säger David Wellborg som är ansvarig för Nya Affärer och Partnerskap inom projektet BCD.
En viktig förutsättning för samarbetet med hyrbilsföretagen har varit det innehåll som skapats i form av filmer, bilder och berättelser för swedishlapland.com. Det är enkelt att visa upp och ger en snabb bild av vår region och vad vi kan erbjuda. En del av det arbetet sker inom en annan arbetsgrupp i samma projekt, nämligen teamet med Kommunikation.
– Det är en klar fördel för oss i Swedish Lapland att vi har så mycket content att erbjuda våra samarbetspartners. I utbyte får vi tillgång till deras kanaler och ytterligare en arena att marknadsföra regionen på. Det är en riktigt fin win-win för oss och våra nya samarbetspartners, poängterar David.
Håll ögonen öppna framåt, för fler nya samarbeten för företagen här i regionen kommer fram via vår satsning på Nya affärer och Partnerskap. Några är redan lanserade och andra planeras just nu.
Är du intresserad och vill veta mer? Kontakta David Wellborg eller Johanna Ögren på Swedish Lapland Visitors Board.
Kontakt:
David Wellborg, Piteå Kommun, 070 – 680 60 79
Johanna Ögren, Swedish Lapland Visitors Board, 070 – 373 18 89