Fotograf: Peter Rosén
Så positioneras resmålet Sverige globalt
”Tillsammans mot ett mer medvetet resande”, det är resmålet Sveriges nya varumärkeslöfte som nyligen presenterades av Visit Sweden, tillsammans med en ny varumärkesplattform. Swedish Lapland Visitors Board har deltagit i det nationella varumärkesarbetet som representant för regionala besöksnäringsorganisationer.
Visit Swedens varumärkesplattform beskriver den gemensamma riktningen för att positionera Sverige som resmål på den globala kartan. Den vänder sig till alla som arbetar för och i besöksnäringen, som ett hjälpmedel för att jobba mot samma mål, och för att göra det tydligt vad Sverige som helhet har att erbjuda.
I ett första steg har organisationen tagit fram ett varumärkeslöfte och ett manifest: ”Tillsammans mot ett mer medvetet resande”.
– Visit Swedens nya varumärkeslöfte är i linje med vår sedan länge inarbetade varumärkesstrategi och den kommande regionala besöksnäringsstrategin som är under remissförfarande. De har självklart ett mycket bredare perspektiv än vårt regionala, det här är en bra plattform som möjliggör ett inkluderande av hela landet, säger Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland Visitors Board som medverkat i varumärkesarbetet som representant för regionala besöksnäringsorganisationer.
Hård konkurrens på global resemarknad
I februari lanserades det nya varumärkeslöftet på ett webbinarium, som går att se i efterhand här.
Visit Swedens vd Susanne Andersson inleder med att berätta om den hårda konkurrens som nu finns i världen när resandet ska ta fart efter pandemin. Sverige konkurrerar på en global resemarknad med resmål med långt större marknadsföringsbudget.
– Med en ny varumärkesplattform ska vi tillsammans försöka nå Sveriges fulla potential att skapa den positionen vi behöver ha och ska ta, säger hon.
Visit Swedens varumärkesarbete är tätt sammanlänkat med hållbarhetsarbetet. Den målgrupp som valts att fokusera på är ”den nyfikna upptäckaren världen över”, en resenär vill lära sig mer om Sverige, resa runt och uppleva.
Perspektiv på hållbar turism och medvetet resande
I webbinariet ger några representanter från besöksnäringen sitt perspektiv på hållbar turism och ett mer medvetet resande.
– Jag tror att det är viktigt att vi är tydliga i vår kommunikation, att vi faktiskt ställer krav på besökaren. Att besökaren förväntas bidra till platsens hållbara utveckling, det tror jag vår potentiella resenär uppskattar, säger Annika Fredriksson i ett inspelat inslag.
Se hela klippet nedan, där Annika Fredriksson berättar om sina reflektioner runt ett medvetet resande, hur det kan skapa bestående värden, vad det betyder för kommunikationen och hur en gemensam varumärkesplattform kan hjälpa till med detta.