Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English
16 juli, 2024

”Sätt bygden på kartan” får besökare att stanna längre

Hur letar en besökare efter information om platsen den ska resa till? Hur kan vi hjälpas åt att synliggöra allt det fina på våra olika resmål? Hur gör vi det enkelt för våra besökare att hitta till alla fantastiska platser inom ett visst område? Dessa frågor får svar i workshopen ”Sätt bygden på kartan”.

Det finns många företag och föreningar med stor potential att skaffa fler kunder genom att rikta sig mot de besökare som redan befinner sig på plats. En utmaning är att aktörerna idag kanske inte ser sig som verksamma inom besöksnäringen. Trots detta är de en självklar del av helhetsupplevelsen på resmålet.

– När en besökare kommer till en plats söker den efter saker att göra, utflyktstips, ställen att uppleva, äta eller fika på, säger Johanna Elenius, Digital Business Developer på Swedish Lapland Visitors Board, och fortsätter:

– Det finns en potential till en växande lokal ekonomi via dessa aktörers utveckling. Förutom att de starkt bidrar till platsens attraktionskraft skapas en möjlighet till att besökaren stannar längre, eller till och med återvänder vid ett annat tillfälle eller årstid.

En teoretisk del och en konkret workshop

Metoden som ligger till grund för ”Sätt bygden på kartan” påbörjades inom projektet Digital Touring Routes. Upplägget består i en teoretisk del och en konkret workshop där deltagarna får börja arbeta praktiskt med bland annat Googles olika verktyg och kanaler.

Den första workshopen hölls i Jokkmokk i november förra året och 13 deltagare från olika företag, Jokkmokks kommun och Destination Jokkmokk deltog. Efter detta har Johanna Elenius rest runt i Norrbotten för att utbilda på ämnet.

– Många får en aha-upplevelse när de deltar i den här typen av workshops. Man är van att googla själv när man ska resa någonstans, men har inte tidigare gjort kopplingen till sin egen verksamhet. Dessutom vittnar deltagarna om att det kan finnas många fina ställen på platsen som är svåra att hitta till, som vandringsleder till exempel, säger Johanna Elenius.

”Sätt bygden på kartan” fortsätter under hösten 2024, där fler platser runtom vår arktiska region kommer att få möjlighet till workshops med fokus på digital synlighet och kommunikation med besökaren på plats. De kommer att få ta del av insikter om vad besökaren söker efter och hur och var de letar efter platsbunden information på internet.

Har du ett företag eller arbetar du med utveckling av resmål eller landsbygd och tycker att detta låter spännande? Kontakta Johanna Elenius för att se när vi kommer till ditt område.

Nästa kommun som får besök är Kalix den 29 augusti. Du kan läsa mer och anmäla dig här.

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.