Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng

Fotograf: Cody Duncan

Nyheter, Pressmeddelanden, Statistik 19 augusti, 2019

Omsättningen i besöksnäringen i Swedish Lapland ökar – nu över 7 miljarder

Besöksnäringen inom destinationen Swedish Lapland fortsätter växa och omsatte 2018 rekordsumman 7,1 miljarder. Det är en ökning med 6 % från föregående år enligt TEM®, turistekonomisk modell. Omsättningen ökar snabbare än antalet gästnätter vilket innebär att besökare spenderar allt mer på plats. En viktig hållbar utveckling för näringen.

De senaste 10 åren har besöksnäringen fördubblats i destinationen Swedish Lapland med nyetablerat företagande, ökad sysselsättning och fler skatteintäkter som följd. Idag räknas besöksnäringen som en av regionens mest snabbväxande basnäringar.

Det är innovativa och ständigt framåtsyftande entreprenörer, ofta småföretagare, som skapar nya reseanledningar och är själva grunden till att näringen växer. Sedan har vi ett smart system i hur vi gemensamt arbetar tillsammans med platsens utveckling, företagens affärsutveckling och gemensam bearbetning av marknaden för att öka företagens säljkontakter och kännedomen på marknaden om vår destination, säger Erika Mattsson, VD Swedish Lapland Visitors Board.

Under 2018 spenderade en besökare i snitt 1800 SEK per dag på olika inköp på destinationen, vilket är en ökning på 39 % över de tre senaste åren. Under samma period har antalet gästnätter ökat med 10 %. För att få en uppfattning av vad besökare lägger sina pengar på, brukar man tala om den så kallade Turistkronan. I den ingår omsättningen av logi, restaurangbesök, kostnader för drivmedel, handel i form av shopping och inköp av matvaror samt aktiviteter.

Destinationens besökare efterlämnar allt mer pengar per besök, vilket är glädjande för oss. Genom att aktivt och strategiskt satsa på att öka intäkten per gäst bygger vi upp hållbara värden som finns kvar även i morgon. Det är också därför som vi har som mål att fördubbla omsättningen, och inte gästvolymen, fram till år 2020, säger Maria Sirviö omvärldsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.

Förutom att intäkterna från besöksnäringen stannar på orten möjliggör besöksnäringen en levande landsbygd och högre servicegrad för lokalbefolkningen. Besöksnäringen leder till ett mer varierat näringsliv, fler jobb och bättre service till invånarna. Utvecklingen inom besöksnäringen erbjuder invånare i mindre orter en chans att stanna i sin hembygd och många gånger arbeta i en internationell miljö.

Fakta:
TEM® är en modell för att underlätta ekonomiska effektberäkningar av turismen. Mer än 230 av Sveriges kommuner har använt TEM för att beräkna ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen. TEM mäter effekter av turisternas konsumtion. Detta innebär att turisterna delas upp i 14 olika kategorier och för var och en av dessa tas fakta fram om hur många övernattningar eller besök som genomförts. TEM® undersöker också hur mycket besökare spenderar per dag/dygn och på vad de spenderar pengar, uppdelat på 6 utgiftsposter: logi, livsmedel, restaurang, transport, shopping och aktivitet. Metoden innebär att den följer de riktlinjer och direktiv som tagits fram av WTO (World Tourism Organization) och fastställts i FN 1993. Källa: http://www.turism.se/tem

Presskontakt: Erika Mattsson – 0703886025

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.