Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng
BCD, Nyheter 24 maj, 2022

Stort intresse för Swedish Lapland på Swedish Workshop

Nyligen arrangerades Swedish Workshop 2022 i Falun, en återkommande mötes- och marknadsplats mellan svensk besöksnäring och internationella researrangörer. Representanter från Swedish Lapland Visitors Board på plats märkte av ett stort intresse för vår region. Många i återförsäljarledet vill utöka sitt utbud i Swedish Lapland och suget efter resor är starkt efter de senaste årens restriktioner.

– Många från det internationella återförsäljarledet som vi träffat tittar på möjligheter att utöka sitt utbud i vårt område till sina kunder. Flera har varit verksamma här länge och nu väljer de att satsa ännu mer, säger Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board.

Swedish Workshop är Visit Swedens största internationella arrangemang där de bjuder in köpare från prioriterade marknader; UK, Benelux, DACH, Frankrike, Kina och USA samt även från närmarknaderna Norge, Danmark och Finland. I år pågick evenemanget 18-19 maj i Falun. Swedish Lapland Visitors Board var på plats för att representera Swedish Lapland, knyta och fördjupa affärskontakter. Dessutom deltog flera företag samt representanter för Heart of Lapland och Kiruna Lappland.

Många förfrågningar på möten

Tillsammans med Karin Åberg på Luleå Business Region representerade Cecilia Petzäll hela Swedish Lapland, genom projektet BCD, på plats i Falun under 40 inbokade möten med resesäljare och turoperatörer.

Till höger Karin Åberg, Luleå Business Region, på ett av de 40 möten som representanterna från projektet Business Capacity Development in Swedish Lapland genomförde.

– Vi hade många förfrågningar på möten och fick sålla och prioritera de resesäljare som har potential att ge bäst affärer till våra företag, säger Cecilia Petzäll.

Innan Swedish Workshop arrangerades en pretour där sju turoperatörer fick tillfälle att bekanta sig närmre med något av allt det som erbjuds i Swedish Lapland. Bland annat besökte de Jörn Experience och tog sig därefter vidare med tåg till Haparanda.

– Deltagarna var väldigt nöjda och tyckte det var extra kul att vi valt att lyfta just tåget som transportmedel mellan våra olika anläggningar. Även om det fortfarande finns en del utmaningar med tågtrafik i vår region.

Trender som håller i sig

Några restrender som kan skönjas efter Swedish Workshop är fortsatt stor efterfrågan på hållbarhet och även efterfrågan för segmentet high-end. Suget efter resor är enligt turoperatörerna stort och bokningsläget ser mycket bra ut. Sammantaget finns stor potential för återhämtning efter pandemin men utmaningar kvarstår.

– Vi hade kommit väldigt långt i kunskapen om Swedish Lapland hos internationella återförsäljare. Tyvärr blev många av våra kontakter med expertkunskaper uppsagda i och med pandemin, så vi behöver fortsätta jobba med kännedomen, säger Cecilia Petzäll.

Tillfälle för relationsbyggande och omvärldsanalys

Förutom säljmöten är Swedish Workshop ett tillfälle att bygga nationella relationer och att se Sveriges utbud mot den internationella marknaden.

– Det är bra för att veta hur vi ska positionera oss och hitta vad som är unikt för vårt resmål, samt för att bygga samarbete, säger Cecilia Petzäll och avslutar:

– Intresset är stort för Swedish Lapland. Jag har pratat med turoperatörer som redan nu har planerat vilka representanter som kommer att komma till vårt eget säljarrangemang i oktober, Swedish Lapland Summit.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.