Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flag English

David Lind, vid ett av sina 15-minutersmöten. på Swedish Workshop UK:s

10 november, 2023

Sveriges arktiska resmål tar plats på säljevent i London

Swedish Workshop UK i London är Visit Swedens säljevent för att utveckla den brittiska marknaden. Den genomfördes 6-7 november i samband WTM – World Travel Market, en av världens största mässor för den internationella resebranschen. ”Vi deltar för att marknadsföra och sälja in vårt arktiska resmål”, säger David Lind, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board.

Workshop är resebranschens egen internationella benämning på ett stort b2b-säljevent där köpare och säljare ”speed-dejtar”, för att skapa nya, eller vidareutveckla befintliga affärer. Vid Swedish Workshop UK står Visit Sweden som arrangör och erbjuder en nationell samverkansarena i syfte att inspirera brittiska researrangörer att inkludera Sverige i sitt utbud.

– Vi prioriterar deltagande på olika internationella arenor, utifrån våra exportsatsande företags marknadsprioriteringar, säger David Lind, Travel Trade manager på Swedish Lapland Visitors Board.

Under en fullspäckad dag med förbokade möten är ambitionen att öka kännedomen och kunskapen om det arktiska Sverige, genom presentationer av resmålets unika reseanledningar och profil.

– Helt enkelt, jag försöker ge dem argumenten för att välja oss. Den globala konkurrensen är hård, säger David Lind och fortsätter.

– Utifrån de kundsegment som respektive researrangör arbetar med, lyfter jag fram förslag på olika lokala upplevelser, boenden och aktiviteter som våra besöksnäringsföretag erbjuder.

Vid säljeventet i London genomfördes hela 22 förbokade möten.

– Nyfikenheten och efterfrågan hos de internationella researrangörerna är stor. Det ger utvecklingspotentialer för vårt arktiska resmål.

I affärsmötet, delar även researrangörerna med sig av detaljinformation om trender och efterfrågan kopplat till de olika rese-nischerna som de arbetar med.

– Dessa insikter återkopplar vi på olika sätt tillbaka till de exportsatsande företagen inom resmålet. Informationen kan exempelvis nyttjas för att skapa nya upplevelseinnovationer eller riktade marknadsföringssatsningar.

Nordiskt mingel som välkomstmottagning 
Kvällen innan säljeventet arrangerades en välkomstmottagning där Visit Sweden tillsammans med övriga nordiska turismorganisationer – Visit Finland, Visit Norway, Visit Denmark, Visit Island och Visit Färöarna. De nationella aktörerna bjöd in sina länders respektive deltagande partners och researrangörer till en gemensam middag för att stärka det nordiska affärsnätverket.

Noggranna förberedelser inför deltagande
Ett par veckor innan Swedish Workshop UK samlades de deltagande svenska parterna och genomförde ett digitalt kunskapspass om den brittiska marknaden.

• • • • •

Deltagandet vid Swedish Workshop UK är en del av insatserna som genomförs med finansiering av projektet Arktisk hållbar konkurrenskraft och attraktion – AHKKA.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.