Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng

Fotograf: Ted Logart

Nyheter 19 maj, 2021

Swedish Lapland – finalist i Swedish Content Awards

Filmen The Eagle and the Squirrel som Swedish Lapland Visitors Board producerat om naturfotograferna och vännerna Conny Lundström och Dani Connor är en av tre finalister i Swedish Content Awards. Det är första gången som organisationen lämnar in ett bidag och nomineringen är ett fint kvitto på kvalitén produktionen håller. Alla inlämnade bidrag bedöms av en namnkunnig jury.

Storytelling och content produktion är en del av uppdraget Swedish Lapland Visitors Board har för varumärkesbygget av Sveriges arktiska destination. För organisationen är det ett strategiskt val att producera materialet in-house. Dels för att säkerställa budskap och utseende, dels för snabbhet i produktionen. En stor fördel är också att SLVB äger innehållet och kunskapen själv. Filmerna (och annat innehåll som produceras) används i tematisk kommunikation och i digitala kampanjer tillsammans med företag och partners.

Berättelsen bygger på människan

Storytelling och content handlar om att berätta en historia och vilket innehåll som historien ska ha. För Swedish Lapland bygger all storytelling om destinationen på människorna som bor på platsen. Genom det innehåll som produceras berättas historien om Swedish Lapland.

För Sveriges arktiska destination är så klart ”natur” ett stark signum och ett helt unikt karaktärsdrag. Här finns de högsta bergen, de djupaste sjöarna, de stora nationalälvarna, rika kulturer och ett liv som levs från fjäll till hav under norrsken på vintern och midnattsljus på sommaren. Trots det är det människan som bygger innehållet. Flera undersökningar, som bland annat Visit Sweden gjort, visar att ”människor” är ett strakt buzzword. Gäster kommer hit från världens alla hörn i tron att de ska träffa en guide, men istället åker de hem med en känsla av att de precis mött en ny vän.

– Efter de undersökningarna var det självklart att basera våra berättelser och vårt innehåll på det faktum att entreprenörer och boende här har ett värdskap i världsklass. Att också vi, som människor, är en USP, precis som skönheten i vår natur. Allt annat vore ju konstigt, säger Håkan Stenlund, Content manager på Swedish Lapland Visitors Board.

Dela vår arktiska vardag

Swedish Lapland ger ett löfte om att människor är välkomna hit att dela vår arktiska vardag. För denna arktiska livsstil är både attraktiv och hållbar, att det är något att berätta om. Tonen i produktionerna är lite lågmäld och stilen i viss mån dokumentär.

– För oss som jobbar med produktion har det viktigaste varit att skilja på image och identitet. Imagemarkandsföring är oftast baserat på en spegelbild, helt enkelt på vad andra tror och tycker. Vi bestämde tidigt att vi skulle berätta historier som finner en grund här: i människorna och på platsen säger Håkan och fortsätter:

– Det är ett väldigt bra löfte, ”välkommen att dela vår arktiska vardag”. Det är dessutom ett fantastiskt narrativ för storytelling. ”Är det arktisk livsstil”? Om det inte är det? Ja, då är det antagligen inte värt att berätta den storyn. Eller så måste rätt vinkel slipas fram.

Med ”arktisk livsstil” menas sådant som människor på Sveriges arktiska destination håller på med – alldeles oavsett om det finns besökare här eller inte. Människor som bor här skulle fortsätta åka skidor, det har vi gjort långt innan pyramiderna i Egypten byggdes. Lokalbefolkningen skulle gå till skogs och koka kaffe över eld och deras samlande i frysboxen skulle fortfarande vara en daglig lust. Det är viktigt att påpeka att detta löfte alltid sker på människorna som bor här, på lokalbefolkningens, villkor.

På platsens villkor

I en framtid, när det gäller att bygga tillbaka besöksnäringen till vad den var innan 2020, är det viktigt att hålla det i åtanke att turism och besöksnäring ska ske på platsens villkor. Det är enda sättet att göra det hållbart och samtidigt attraktivt.

Och om tävlingar då, vad säger Håkan om det?
– Självklart är tävlingar i content-produktion inte oviktiga. Det här är möjligen enda sättet vi kan mäta om vi är relevanta. Och på så sätt blir det också viktigt för de som finansierar oss, såväl som de företag vi jobbar för. Alla våra partners jobbar hårt, därför ska de också kunna ställa krav på oss att leverera.

Här kan ni ta del av mer än 110 filmer om Swedish Lapland – och människorna som bor här.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.