Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng
ett grönt norrsken som sverper fram över natthimlen ovan Abisko

Fotograf: Ted Logart

Nyheter 23 oktober, 2020

Tre finalister till Publishingpriset

Swedish Lapland Visitors Board har lämnat in tre tävlande bidrag till Publishingpriset i år. Alla tre är nu finalister. Två filmer, en om Abisko och en om Icehotel, samt Swedish Laplands engelska webb är det som tävlar i år.

– Självklart är det roligt att våra tre tävlingsbidrag är nominerade för priser, säger Swedish Lapland Visitors Boards marknadschef Johanna Ögren. Det är ett fint kvitto på att vi kan leverera på en hög nivå.

Äga sin egen röst

Swedish Lapland Visitors Board har sedan några år tillbaka gjort ett strategisk val att skapa merparten av sin imagemarknadsföring in-house. Filmer produceras exempelvis helt av de egna medarbetarna.  

– Genom att vi själv producerar innehåll skapar vi närhet till besöksnäringsföretagen i Swedish Lapland samtidigt som vi upplever att effekten per satsad krona blir större. I dessa tider har vi också sett hur viktigt det är att kunna vara lättrörlig och snabb gällande att forma sitt budskap, säger Andreas Lind, vd Swedish Lapland Visitors Board.

– Att helt enkelt äga sin egen röst har hjälpt oss i dessa tider. Samtidigt är vi väldigt glada att verka i en del av landet som har så många skickliga kreatörer och innehållsskapare. Vi ser oss som del av ett större sammanhang och jobbar ofta i  nätverket av likasinnade. Våra kanaler hade inte varit vad de är idag utan alla skickliga fotografer, formgivare och berättare. Tillsammans formar vi bilden av vår arktiska vardag, säger Johanna.

Abisko och Icehotel

Att Swedish Lapland valt att göra film om Abisko och Norrskenet handlar till stor del om att förstärka bilden av destinationen som en av världens främsta platser för att se norrsken och historien bakom. Filmen om The original Icehotel gjordes i nära samarbete med det berömda hotellet i Jukkasjärvi, inför hotellets 30-års jubileum. Den sista finalisten, webben, fungerar som en samlingsplats för all kommunikation om Swedish Lapland och under Coronapandemin syns en tydlig ökning av trafiken till webbplatsen. 

– Swedish Lapland är en av Sveriges mest kända destinationer för den globale resenären och det är klart att vi vill visa vår plats på bästa sätt, lägger Johanna till sist.

De tre finalisterna från Swedish Lapland
Abisko and the northern lights
The original Icehotel
Swedish Laplands engelska webb

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.