Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flag English
13 maj, 2022

Två bidrag till final i Swedish Content Awards

Swedish Lapland Visitors Board är återigen nominerade till Swedish Content Awards. Denna gång i två kategorier. Tävlingen arrangeras av branschorganisationen Sveriges kommunikationsbyråer och Swedish Laplands nominerade bidrag är filmen ”Icehotel – the making of an Art suite”, samt kundtidningen ”The Arctic Lifestyle Magazine”.

Swedish Content Awards arrangeras av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer och tävlingen belönar Sveriges bästa content marketing. Tävlingen arrangerades första gången 2000 under namnet Guldbladet. Och redan då för att premiera god kvalité och innovativa lösningar med önskad effekt.

– Det är speciellt roligt är att vi faktiskt lyckas vara med i både print och rörligt, att vårt manér och vårt genomförande håller den kvalitén över flera kategorier, säger Design Manager Anna Lindblom.

All produktion in-house

Sedan ungefär fyra år tillbaka jobbar Swedish Lapland Visitors Board med att producera all kommunikation in-house. Det är ett strategiskt val och något som fungerat bra under de projekt som organisationen har drivit i samarbete med regionerna i Norrbotten och Västerbotten, tillsammans med Tillväxtverket.

– Det är roligt att bli nominerad, självklart! Men det är absolut inget jag tänker på när jag jobbar. Då vill jag bara berätta historien om de fantastiska entreprenör, eller platser, som finns här, säger Ted Logart, Content Production Officer

– Då funderar jag nog snarare på hur jag kunde glömma långkalsongerna hemma, säger han och skrattar.

Kvitto på kvalité

Att tävla i kommunikation är för Swedish Lapland Visitors Board ett sätt att se om det som produceras håller måttet. Reklambyråer eller andra publicister ser direkt om de är ”good enough”, när de får jobbet eller inte, eller om det som produceras säljer. För en organisation som arbetar med offentliga medel blir tävlingen ett sätt att se att pengarna används på ett så bra sätt som möjligt.

– För oss är det inte viktigt att vi får priser, däremot är det viktig att bli nominerad. Att se att det vi gör duger för sammanhanget. Trots allt är det ju några av de bästa byråerna i Sverige som tävlar och att vi får vara med är egentligen fantastiskt, säger Håkan Stenlund, Content Manager.

Bra historier och plats som gett tidigare vinster

På Swedish Lapland Visitors Board jobbar för tillfället tre personer med produktionen av allt innehåll riktat mot besökaren i print, film, webb och sociala medier. Organisationen har valt att inte satsa så mycket på utspel och kampanjer, snarare på en mer lågmäld och långsiktigt pågående produktion av material till flödet. De senaste åren har Swedish Lapland Visitors Board också vunnit både Swedish Content Awards och Publishingpriset.

– Ja, egentligen spelar det ju ingen roll om man är tre eller tre tusen på jobbet. Det viktiga är att det finns en bra story att berätta – om en bra plats. Allt det där har vi, och dessutom tycker vi om att berätta den, avslutar Anna Lindblom.

Torsdag 2 maj avgörs vilka finalister som blir årets vinnare.

De nominerade bidragen till Swedish Content Awards 2022 är:

The Arctic Lifestyle magazine, nominerad i kategori årets kundtidning B2C.

Icehotel – The making of an art suite, nominerad i kategori årets video B2C.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.