
Vi söker en Content Production Officer
Är du en driven innehållsproducent med stort hantverkskunnande. Har du en passion för att skapa engagerande content? Välkommen till ett team som varje dag gör insatser för att stärka förutsättningarna för besöksnäringen på Sveriges arktiska resmål. Som Content Production Officer har du en viktig roll i att öka kunskapen och svara upp mot intresset för vårt arktiska resmål. Du kommer vara en del av många intressanta samarbeten i en regional verksamhet som präglas av engagemang och samverkan i en internationell kontext.
Om rollen:
- Löpande, utifrån analys, skapa och vidareutveckla värdestödjande och värdeskapande innehåll för kommunikationsinsatser anpassat för den prioriterade målgruppen Den ansvarsfulle besökarens drivkrafter för att besöka Sveriges arktiska resmål, deras efterfrågan och behov av kunskaper.
- Kommunikationsarbetet genom text, bild och video/film som tar stöd i vårt arktiska resmåls unika, särskiljande och positionerande mervärden och varumärkeslöfte samt länets besöksnäringsaktörers profil.
- Arbetet bedrivs i huvudsak i resmålets, men även organisationens egna kanaler.
- Content Production Officer deltar i Swedish Lapland Visitors Boards tematiska arbetsgrupper för exempelvis:
- Kommunikationskanalernas ekosystem – bidrar till analysarbete för synkronisering och optimering mellan innehåll, kommunikationsinsatser och målgruppernas interaktion och engagemang.
- Nyhetsbrev – överblickar organisationens samtliga nyhetsbrev i syfte att skapa synergier mellan innehåll och målgrupper som press, resenären, intressenter, internationellt reseled etc.
- Content – gemensamt arbete med idégenerering, inventering, planering av genomförande, uppföljning och formande av tematiska koncept och paketeringar.
- Skapa och underhålla kontakter med externa content-leverantörer som exempelvis fotografer, filmare och skribenter.
- Vid behov genomföra reportageresor i länet.
- I tjänsten ingår för arbetsuppgifterna relevant samverkan med contentansvariga på Visit Sweden.
- Framtaget innehåll ska tillsammans med verksamhetens olika insatser bidra till resmålets långsiktiga internationellt konkurrenskraftiga position.
- Planera och följa upp egen budget för uppdraget.
- Bistå med kunskaper och rådgivning till besöksnäringen vid interna föreläsningar och workshops.
Content Production Officer rapporterar till projektledare i AHKKA samt VD.
Arbetsuppgifter kan komma att förändras utifrån organisationens finansiering och inriktning på de projekt som drivs. I rollen kan också förekomma övriga uppgifter kopplade till Swedish Lapland Visitors Boards verksamhet och uppdrag ges av VD.
Kvalifikationer:
- Relevant utbildning och/eller erfarenhet av redaktionellt arbete.
- God stilistisk förmåga och erfarenhet av att skriva exempelvis reportage, artiklar, manus.
- Erfarenhet av fotografering och redigering.
- God kunskap om besöksnäringen i Norrbotten och dess utbud.
- Intresse och erfarenhet för omvärld och arktiska förhållanden.
- Har kunskap och erfarenhet av WordPress.
- Goda kunskaper i svenska, engelska och ytterligare språk som exempelvis samiska, meänkieli är meriterande.
- Har god administrativ förmåga, vana av att ta ansvar för planering, resultatuppföljning och återrapportering samt god kunskap i administrativa system.
- Van att jobba med deadlines och leverera material i tid.
Vi ser gärna att du är väl bekant med Norrbotten som resmål och har erfarenhet av tidigare arbete inom besöksnäringen.
Vi vill att du som person:
- Är trygg, positiv och prestigelös och har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer.
- Agerar på ett ansvarstagande, kreativt och lösningsorienterat sätt.
- Har ett strukturerat arbetssätt, är noggrann och självgående.
- Ser god service som en självklarhet.
Administration och rapportering
- Uppdatera och upprätthålla information och data i CRM-system.
- Tidrapportera och redovisa utlägg i administrativt system.
- Lägesrapportera i enlighet med tidplan för rekvisitionsarbete.
Om tjänsten
Projektanställning t.o.m. 25.12.31, med möjlighet till förlängning och tillsvidareanställning.
Omfattning: 80-100 %
Verksamhetsområde och placeringsort Norrbottens län
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och är övertygade om att mångfald och jämn könsfördelning utvecklar verksamheten
I arbetet ingår även interna möten och gemensamma arbetsdagar
Körkort är ett krav.
Ansökan
Skicka din ansökan med cv och personligt brev där du beskriver varför just du borde bli vår nya kollega till annika.fredriksson@swedishlapland.com
Använd samma mailadress för kontakt och frågor.
Sista dag att ansöka är 16 februari 2025. Intervjuer hålls löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag så välkommen med din ansökan redan idag.
Att jobba hos oss:
Swedish Lapland Visitors Board har en tight och smidig organisation som ger dig möjlighet att påverka både hela organisationens utvecklingsresa, vårt tjänsteerbjudande och ditt dagliga arbete samt dina utvecklings- och karriärmöjligheter.
- Passion, lagarbete, medbestämmande, självledande och självorganiserande team som baserar verksamhetsutvecklingen på agila lärandeprocesser för snabb kunskapsimplementering är en del av vår arbetskultur.
- Vi vill att alla medarbetare har möjligheter att växa och anta nya utmaningar och du kommer bli en del av en kreativ, mångsidig, inspirerande, progressiv organisation och interagera med mycket engagerade kollegor, partners och intressenter som gillar att anta utmaningar och hitta nya sätt att arbeta och förbättra.
- Vi anser att kompetensen hos våra medarbetare är vår främsta konkurrensfördel och att alla medarbetare är avgörande för vår gemensamma framgång. Du och din kompetens är en del av helheten och bidrar till regionens utveckling och arbetet med samhällets omställning och hållbara utveckling.
- Du har ett årligt friskvårdsbidrag för hälsostärkande aktiviteter.
- Alla medarbetare har en försäkring som täcker olycksfall i tjänst och möjlighet till individuell pensionsplanering görs i enlighet med svensk lönelagstiftning.
- Lönesättningen är individuell och bygger på prestationsdrivna framsteg i enlighet med vår lönepolicy.
- Möjlighet finns till distansarbete, arbete hemifrån och flexibla arbetstider vilket möjliggör ett hållbart livspussel.
- Vi har kollektivavtal.
Om oss:
Swedish Lapland Visitors Board är regionens officiella företrädare för besöksnäringen. Vi driver en näringslivsorienterad samverkansplattform som verkar för att stötta näringens ambitioner att göra affärer av den internationella och nationella efterfrågan på resmålets utbud av arktiska upplevelser.
Swedish Lapland Visitors Board förvaltar resmålsvarumärket Swedish Laplands kännedom och attraktionskraft liksom resmålets och organisationens egna kanaler. Tillsammans med näringen, varumärket Sverige och lokala platsvarumärken ökar vi lusten och efterfrågan till hela regionala resmålet.
Swedish Lapland Visitors Board är en aktiv aktör i det gemensamma regionala utvecklingsarbetet och har sitt uppdrag från Region Norrbotten och är en samordnande aktör inom besöksnäringens ekosystem.
Vi representerar Norrbottens län i det nationella arbetet som bedrivs tillsammans med bland andra Visit Sweden, Tillväxtverket och Sveriges övriga län. Internationellt samverkar vi genom bland annat medlemskap i Necstour med turismregioner inom hela Europa och genom nätverket Global Sustainable Tourism Council (GSTC) med hela världen.
På uppdrag av Region Norrbotten har vi tagit fram Norrbottens Besöksnäringsstrategi – en strategisk färdplan mot 2030 för Sveriges Arktiska resmål. Resmålets vision och mål utgör ramverket för näringen, besökaren och nyckelpartners.
Tillsammans ska vi jobba med utpekade insatsområden – respektera, balansera, planera, innovera och attrahera för vår plats och näringens bästa.