Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English
5 februari, 2025

Vi söker en Online Communications Officer

Är du en social kommunikatör som lever på internet och vet hur du använder rätt språk i rätt kanal? Har du en passion för att bygga starka relationer med olika målgrupper? Välkommen till ett team som varje dag gör insatser för att stärka förutsättningarna för besöksnäringen på Sveriges arktiska resmål. Som Online Communications Officer har du en viktig roll i att stärka attraktionen och positionen för vårt arktiska resmål nationellt och internationellt genom ett ökat engagemang och interaktioner hos den potentiella besökaren. Du kommer vara en del av många intressanta samarbeten i en regional verksamhet som präglas av engagemang och samverkan i en internationell kontext. 

Om rollen: 

  • Ansvar att hantera resmålets sociala medieplattformar och främja resmålets växande online-community genom att skapa och underhålla relationer med målgrupperna i syfte att stärka resmålets attraktion, kännedom och position internationellt och nationellt. 
  • Underhålla och kurera verksamhetens kanalers innehåll genom att publicera och uppdatera inlägg, kommentarer och svara upp mot förfrågningar hos följare för att ge näring till ökat engagemang och interaktioner hos den potentielle besökaren. 
  • Utifrån befintligt innehåll, paketera om eller skapa nya engagerande kommunikationsinsatser i vårt arktiska resmåls digitala ekosystem av kanaler. 
  • Planera och optimera arbetet i kanalerna baserat på analys av data tillsammans med analysansvariga kollegor.  
  • I tjänsten ingår för arbetsuppgifterna relevanta kontakter med parter som Swedish Lapland Visitors Board samarbetar med, exempelvis Visit Swedens kanalansvariga, externa konsulter och regionala besöksnäringsföretag.  
  • Online Communications Officer deltar i Swedish Lapland Visitors Boards tematiska arbetsgrupper för exempelvis:
    • Kommunikationskanalernas ekosystem – bidrar till analysarbete för synkronisering och optimering mellan innehåll, kommunikationsinsatser och målgruppernas interaktion och engagemang. 
    • Nyhetsbrev – överblickar organisationens samtliga nyhetsbrev i syfte att skapa synergier mellan innehåll och målgrupper som press, resenären, intressenter, internationellt reseled etc. 
    • Content – gemensamt arbete med idégenerering, inventering, planering av genomförande, uppföljning och formande av tematiska koncept och paketeringar. 
  • Skapa och underhålla kontakter med externa content-leverantörer som exempelvis fotografer, filmare och skribenter och vid behov genomföra resor i länet. 
  • Arbetet ska tillsammans med verksamhetens olika insatser bidra till resmålets långsiktiga internationellt konkurrenskraftiga position. 
  • Planera och följa upp egen budget för uppdraget. 
  • Bistå med kunskaper och rådgivning till besöksnäringen vid interna föreläsningar och workshops. 

Online Communications Officer rapporterar till projektledare i AHKKA samt VD.  

Arbetsuppgifter kan komma att förändras utifrån organisationens finansiering och inriktning på de projekt som drivs. I rollen kan också förekomma övriga uppgifter kopplade till Swedish Lapland Visitors Boards verksamhet och uppdrag ges av VD. 

Kvalifikationer: 

  • Relevant utbildning och/eller erfarenhet av relationsskapande, kommunikationsarbete gentemot olika målgrupper i flera parallella kanaler. 
  • Stor erfarenhet av arbete i sociala kanaler och vet hur man skapar engagemang online. 
  • Goda kunskaper i svenska, engelska och ytterligare språk som exempelvis samiska, meänkieli är meriterande. 
  • God stilistisk förmåga och känsla för tonläge. 
  • Erfarenhet av fotografering och redigering. 
  • Kunskap om besöksnäringen i Norrbotten och dess utbud. 
  • Har god administrativ förmåga, vana av att ta ansvar för planering, resultatuppföljning och återrapportering samt god kunskap i administrativa system.

Vi ser gärna att du är väl bekant med Norrbotten som resmål och har erfarenhet av tidigare arbete inom besöksnäringen. 

Vi vill att du som person: 

  • Är trygg, positiv och prestigelös och har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer. 
  • Agerar på ett ansvarstagande, kreativt och lösningsorienterat sätt. 
  • Har ett strukturerat arbetssätt, är noggrann och självgående. 
  • Ser god service som en självklarhet. 

Administration och rapportering 

  • Uppdatera och upprätthålla information och data i CRM-system.  
  • Tidrapportera och redovisa utlägg i administrativt system. 
  • Lägesrapportera i enlighet med tidplan för rekvisitionsarbete. 

Om tjänsten 

Projektanställning t.o.m. 25.12.31, med möjlighet till förlängning och tillsvidareanställning. 
Omfattning: 80–100 % 
Placeringsort: Norrbottens län 
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och är övertygade om att mångfald och jämn könsfördelning utvecklar verksamheten. 

I arbetet ingår även interna möten och gemensamma arbetsdagar. 

Körkort är ett krav.

Ansökan 

Skicka din ansökan med cv och personligt brev där du beskriver varför just du borde bli vår nya kollega till annika.fredriksson@swedishlapland.com. Använd samma mailadress för kontakt och frågor. 

Sista dag att ansöka är 16 februari 2025. Intervjuer hålls löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag så välkommen med din ansökan redan idag.

Du kommer under 2025 arbeta i projektet AHKKA och närmast arbeta tillsammans med kollegorna i insatser som riktas mot målgrupperna resenärer och Norrbottens besöksnäringsföretagare. 

Resor i arbetet ingår. 

Att jobba hos oss: 

Swedish Lapland Visitors Board har en tight och smidig organisation som ger dig möjlighet att påverka både hela organisationens utvecklingsresa, vårt tjänsteerbjudande och ditt dagliga arbete samt dina utvecklings- och karriärmöjligheter. 

  • Passion, lagarbete, medbestämmande, självledande och självorganiserande team som baserar verksamhetsutvecklingen på agila lärandeprocesser för snabb kunskapsimplementering är en del av vår arbetskultur. 
  • Vi vill att alla medarbetare har möjligheter att växa och anta nya utmaningar och du kommer bli en del av en kreativ, mångsidig, inspirerande, progressiv organisation och interagera med mycket engagerade kollegor, partners och intressenter som gillar att anta utmaningar och hitta nya sätt att arbeta och förbättra. 
  • Vi anser att kompetensen hos våra medarbetare är vår främsta konkurrensfördel och att alla medarbetare är avgörande för vår gemensamma framgång. Du och din kompetens är en del av helheten och bidrar till regionens utveckling och arbetet med samhällets omställning och hållbara utveckling. 
  • Du har ett årligt friskvårdsbidrag för hälsostärkande aktiviteter. 
  • Alla medarbetare har en försäkring som täcker olycksfall i tjänst och möjlighet till individuell pensionsplanering görs i enlighet med svensk lönelagstiftning. 
  • Lönesättningen är individuell och bygger på prestationsdrivna framsteg i enlighet med vår lönepolicy. 
  • Möjlighet finns till distansarbete, arbeta hemifrån och flexibla arbetstider vilket möjliggör ett hållbart livspussel.  
  • Vi har kollektivavtal. 

Om oss

Swedish Lapland Visitors Board är regionens officiella företrädare för besöksnäringen. Vi driver en näringslivsorienterad samverkansplattform som verkar för att stötta näringens ambitioner att göra affärer av den internationella och nationella efterfrågan på resmålets utbud av arktiska upplevelser. 

Swedish Lapland Visitors Board förvaltar resmålsvarumärket Swedish Laplands kännedom och attraktionskraft liksom resmålets och organisationens egna kanaler. Tillsammans med näringen, varumärket Sverige och lokala platsvarumärken ökar vi lusten och efterfrågan till hela regionala resmålet. 

Swedish Lapland Visitors Board är en aktiv aktör i det gemensamma regionala utvecklingsarbetet och har sitt uppdrag från Region Norrbotten och är en samordnande aktör inom besöksnäringens ekosystem. 

Vi representerar Norrbottens län i det nationella arbetet som bedrivs tillsammans med bland andra Visit Sweden, Tillväxtverket och Sveriges övriga län. Internationellt samverkar vi genom bland annat medlemskap i NECSTouR med turismregioner inom hela Europa och genom nätverket Global Sustainable Tourism Council (GSTC) med hela världen. 

På uppdrag av Region Norrbotten har vi tagit fram Norrbottens Besöksnäringsstrategi – en strategisk färdplan mot 2030 för Sveriges Arktiska resmål. Resmålets vision och mål utgör ramverket för näringen, besökaren och nyckelpartners. 

Tillsammans ska vi jobba med utpekade insatsområden – respektera, balansera, planera, innovera och attrahera för vår plats och näringens bästa.

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.