Vi söker en PR & Digital Communications Manager
Är du en driven och kreativ redaktör eller kommunikatör som är väl bekant med PR-hantverket? Har du en passion för att skapa engagerande innehåll och bygga starka relationer med media och målgrupp? Välkommen till ett team som varje dag gör insatser för att stärka förutsättningarna för besöksnäringen på Sveriges arktiska resmål. I rollen som PR & Digital Communications Manager har du en viktig roll i att stärka resmålsvarumärket och öka synligheten i egna och förtjänade kanaler. Du kommer vara en del av många intressanta samarbeten i en regional verksamhet som präglas av engagemang och samverkan i en internationell kontext.
Om rollen/funktionen:
Detta är en kombinationstjänst som innefattar huvudansvar för resmålets PR-arbete och redaktörskap för resmålets webbplats swedishlapland.com. Dina ansvarsområden innefattar:
- PR och presshantering – utveckla, genomföra och följa upp PR-aktiviteter, skriva pressmeddelanden, artiklar och annat pressmaterial såsom presskit och nyhetsbrev.
- Hantera inkommande pressförfrågningar – ansvara för planen för hantering av pressresor fördelat på året samt validera och organisera pressresor, beräkna pressvärde.
- Skickliggöra SME och Möjliggörare i hantering av pressresor – bistå kollegor i framtagande och utrullning av utbildningsmaterial riktat till besöksnäringsföretag.
- Redaktionellt ansvar för webbplatsen – arbeta med det redaktionella innehållet, publicera innehåll, visst eget skrivande.
- Ingå i Swedish Lapland Visitors Boards webbgrupp – tillsammans med kollegor från verksamhetsområdena varumärke & kommunikation samt marknad & affärsutveckling, planera för och optimera webbplatsen baserat på analys.
- Bidra till verksamhetsområdets contentplanering – tillsammans med kollegor planera för innehåll, här med betoning på pr, press och webb och bidra till synkronisering mellan kanaler och övriga verksamhetsområden.
- Samarbeta med externa webbutvecklare och konsulter vid behov.
- Visst eget skrivande ingår – exempelvis nyhetsbrev riktat till press och den ansvarsfulle resenären. Du ingår i nyhetsbrevsgruppen som har överblick över organisationens samtliga nyhetsbrev i syfte att skapa synergier mellan innehåll och verksamhetsområden.
Du ingår i verksamhetsområdet Varumärke & kommunikation och arbetar tillsammans med närmaste chef och kollegor för att forma och upprätthålla en balans mellan PR- och webbarbetet. I tjänsten ingår för arbetsuppgifterna relevanta kontakter med parter som Swedish Lapland Visitors Board samarbetar med exempelvis Visit Swedens PR-ansvariga och besöksnäringsföretag på resmålet. Resor i arbetet ingår i samband med interna möten och arbetsdagar.
Kvalifikationer, vi vill att du:
- Har relevant utbildning och/eller erfarenhet av PR-hantverket och kommunikationsarbete.
- Är bekväm med att validera och koordinera pressbesök
- Har kunskap och erfarenhet av WordPress
- Har erfarenhet av redaktionellt arbete
- Har god stilistisk förmåga och goda kunskaper i svenska, engelska och ytterligare språk som exempelvis samiska, meänkieli är meriterande
- Har hög administrativ förmåga, vana av att ta ansvar för planering, resultatuppföljning och återrapportering samt god kunskap i administrativa system
Vi ser gärna att du är väl bekant med Norrbotten som resmål och har erfarenhet av tidigare arbete inom besöksnäringen.
Vi vill att du som person:
- Är trygg, positiv och prestigelös och har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer
- Agerar på ett ansvarstagande, kreativt och lösningsorienterat sätt
- Har ett strukturerat arbetssätt, är noggrann och självgående
- Ser god service som en självklarhet
Administration och rapportering
- Uppdatera och upprätthålla information och data i CRM-system
- Tidrapportera och redovisa utlägg i administrativt system
- Lägesrapportera i enlighet med tidplan för rekvisitionsarbete
Om tjänsten
Projektanställning t.o.m. 25.12.31, med möjlighet till förlängning.
Omfattning: 80-100 %
Är en del av organisationens verksamhetsområde Varumärke & kommunikation.
Verksamhetsområde och placeringsort Norrbottens län.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och är övertygade om att mångfald och jämn könsfördelning utvecklar verksamheten
Ansökan
Skicka din ansökan med cv och personligt brev där du beskriver varför just du borde bli vår nya kollega till camilla.bondareva@swedishlapland.com. Använd samma mailadress för kontakt och frågor.
Sista dag att ansöka är 13 december 2024. Intervjuer hålls löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag så välkommen med din ansökan redan idag.
Att jobba hos oss:
Swedish Lapland Visitors Board har en tight och smidig organisation som ger dig möjlighet att påverka både hela organisationens utvecklingsresa, vårt tjänsteerbjudande och ditt dagliga arbete samt dina utvecklings- och karriärmöjligheter.
- Passion, lagarbete, medbestämmande, självledande och självorganiserande team som baserar verksamhetsutvecklingen på agila lärandeprocesser för snabb kunskapsimplementering är en del av vår arbetskultur.
- Vi vill att alla medarbetare har möjligheter att växa och anta nya utmaningar och du kommer bli en del av en kreativ, mångsidig, inspirerande, progressiv organisation och interagera med mycket engagerade kollegor, partners och intressenter som gillar att anta utmaningar och hitta nya sätt att arbeta och förbättra.
- Vi anser att kompetensen hos våra medarbetare är vår främsta konkurrensfördel och att alla medarbetare är avgörande för vår gemensamma framgång. Du och din kompetens är en del av helheten och bidrar till regionens utveckling och arbetet med samhällets omställning och hållbara utveckling.
- Du har ett årligt friskvårdsbidrag för hälsostärkande aktiviteter.
- Alla medarbetare har en försäkring som täcker olycksfall i tjänst och möjlighet till individuell pensionsplanering görs i enlighet med svensk lönelagstiftning.
- Lönesättningen är individuell och bygger på prestationsdrivna framsteg i enlighet med vår lönepolicy.
- Möjlighet finns till distansarbete, arbeta hemifrån och flexibla arbetstider vilket möjliggör ett hållbart livspussel.
- Vi har kollektivavtal.
Om oss:
Swedish Lapland Visitors Board är regionens officiella företrädare för besöksnäringen. Vi driver en näringslivsorienterad samverkansplattform som verkar för att stötta näringens ambitioner att göra affärer av den internationella och nationella efterfrågan på resmålets utbud av arktiska upplevelser.
Swedish Lapland Visitors Board förvaltar resmålsvarumärket Swedish Laplands kännedom och attraktionskraft liksom resmålets och organisationens egna kanaler. Tillsammans med näringen, varumärket Sverige och lokala platsvarumärken ökar vi lusten och efterfrågan till hela regionala resmålet.
Swedish Lapland Visitors Board är en aktiv aktör i det gemensamma regionala utvecklingsarbetet och har sitt uppdrag från Region Norrbotten och är en samordnande aktör inom besöksnäringens ekosystem.
Vi representerar Norrbottens län i det nationella arbetet som bedrivs tillsammans med bland andra Visit Sweden, Tillväxtverket och Sveriges övriga län. Internationellt samverkar vi genom bland annat medlemskap i Necstour med turismregioner inom hela Europa och genom nätverket Global Sustainable Tourism Council (GSTC) med hela världen.
På uppdrag av Region Norrbotten har vi tagit fram Norrbottens Besöksnäringsstrategi – en strategisk färdplan mot 2030 för Sveriges Arktiska resmål. Resmålets vision och mål utgör ramverket för näringen, besökaren och nyckelpartners.
Tillsammans ska vi jobba med utpekade insatsområden – respektera, balansera, planera, innovera och attrahera för vår plats och näringens bästa.
Våra tre verksamhetsområden är Varumärke och kommunikation, Marknad och affärsutveckling samt Partnerskap och samverkan.