Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flag English
30 augusti, 2022

Visningsresor för ökad kunskap och försäljning

I juni reste internationella turoperatörer från flera länder till Swedish Lapland och norra Norge. Visningsresor är ett viktigt verktyg för att reseåterförsäljare ska få bättre kunskap om området och lättare kunna sälja resor till slutkunden. Nya idéer, nya produkter att sälja och mycket nöjda deltagare var omdömet i utvärderingen efter resan.

13–15 juni genomfördes Alta Sales Workshop, ett tillfälle för företag inom den nordligaste delen av Norden att träffa internationella reseåterförsäljare för att skapa affärer. Arrangemanget var en del av projektet Visit Arctic Europe II (VAEII), ett gränsöverskridande samverkansprojekt i den arktiska delen av Finland, Norge och Sverige.

Inför säljmötet genomfördes en uppskattad visningsresa, ett tillfälle för turoperatörer att lära känna området. Turen började i Kiruna där deltagarna bland annat besökte Icehotel, Scandic Kiruna och Camp Ripan för spa, middag och boende. Via Narvik, Senja och Tromsö fortsatte gruppen mot Alta.

Resor som skapar gemenskap och utveckling

– Att resa tillsammans under en vecka skapar band mellan vår organisation, turoperatörerna och företagen de besöker. Gemenskapen som bildas ger möjligheter till produktutveckling. Genom att inte blanda deltagare från samma marknader ser de varandra som partners för utveckling istället för konkurrenter, säger Cecilia Petzäll, värd på resan och Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board samt projektledare för den svenska medverkan i VAEII.

– Resan höjer verkligen deltagarnas kunskaper om området och därmed också deras möjligheter att sälja till slutkund, våra besökare.

Scandic Kirunas skybar, en av platserna som besöktes.

Deltagarna representerade företag som säljer resor till marknaderna i Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Österrike, Schweiz och USA. I en utvärdering fick resan som helhet högsta betyg av samtliga svarande och alla säger att de fått nya idéer på vad de ska inkludera i sitt utbud.

”Thank you for the well-organized and -guided trip. It was a pleasure to get to know the region and fantastic, motivated people working there. It helps a lot for selling our products and creating new unique ones in the future”, skriver en av de deltagande reseåterförsäljarna.

Arbete med ökad tillgänglighet

I utvärderingen fick researrangörerna också frågan om de ser några hinder för att sälja resor till området. Ett återkommande tema i svaren var transporter, både önskemål om smidigare flygförbindelser och pålitlig lokal transport, till exempel tåg.

– Utmaningarna med transporter är någonting vi ständigt jobbar med att förbättra, inte minst genom vårt arbete med direktflyg till Swedish Lapland. Dessutom har det jobbats hårt med att utveckla Arctic Route, bussresor som förbinder Norge, Sverige och Finland, säger Cecilia Petzäll.

Några andra omdömen ur utvärderingen var att området är vackert, med vänliga människor. “Continue to offer what is available and do not focus on the masses – then it remains authentic”, var ett av slutorden från en deltagare.

Vid Alta Sales Workshop fanns tillfällen till säljmöten. Här träffas Michelle Smith, Director of sales and operations på Haman Scandinavia, och Lisa Grundell, Camp Ripan.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.